Tuotanto-opintojaksojen integrointi työelämään
Laitinen, Niko (2019)
Laitinen, Niko
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ammattikorkeakoulun rakennustekniikan kurssien sisältöä tulisi muokata ja parantaa, jotta vastavalmistuneet rakennusinsinöörit olisivat paremmin valmiina työelämään. Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti ammattikorkeakoulujen ja yritysten yhteistyön kehittämiseen, jotta rakennusinsinöörin koulutuksesta
saataisiin työelämälähtöisempi. Kehitysehdotuksia etsittiin erityisesti rakennustyömaan näkökulmasta.
Tutkimusmuotona oli kvantitatiivinen internetkysely, joka lähetettiin usealle eri rakennusliikkeelle. Kysely oli kohdistettu ensisijaisesti työmaan esimiehille eli vastaaville mestareille ja työpäälliköille. Kyselyn pääkohdat keskittyivät työmaiden ja opiskelijoiden yhteistyöhön, vastavalmistuneiden työelämävalmiuksiin sekä ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelman tärkeimpiin opintojaksoihin. Kysely koostui pääasiassa monivalintakysymyksistä, joiden tueksi oli laadittu avoimia kysymyksiä.
Otosmäärän takia opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia ja jatkotutkimuksille on aihetta. Tuloksien perusteella vastavalmistuneiden työelämävalmiudet ovat tyydyttävät ja ammattikorkeakoulujen rakennustekniikan koulutuksessa pääpaino tulisi olla työharjoittelussa, tuotannonsuunnittelussa, rakennuspiirustusten tulkitsemisessa, taloudessa ja laadunvarmistuksessa. Tulokset osoittavat, että yritykset ovat erittäin kiinnostuneita lisäämään yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa esimerkiksi jakamalla tuotantotietoja rakennuskohteistaan.
Tuloksien ja taustatietojen perusteella on esitetty kehittämisideoita rakennustekniikan tuotannon opintojaksoihin, kuten esimerkiksi rakentamistalouteen, betonirakentamisen työmaatekniikkaan, betonirakentamisen laboraatiot ja laadunhallintaan sekä työharjoitteluun. Kehitysideat ovat pääasiassa aiheita, joihin opintojaksoissa tulisi kiinnittää huomiota sekä esimerkkitehtäviä, joiden avulla opiskelijat saavat paremmat lähtövalmiudet työelämään.
Rakennustekniikan opintojaksojen kehittäminen yrityksien kanssa on jatkuva prosessi, sillä rakennusala kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Jatkotutkimuksena tulisi laatia entistä laajempi tutkimus yhteistyömahdollisuuksista sekä opintojaksoista ja siinä tulisi ottaa huomioon myös rakennusalan tulevaisuuden aiheet, kuten esimerkiksi digitalisaatio.
saataisiin työelämälähtöisempi. Kehitysehdotuksia etsittiin erityisesti rakennustyömaan näkökulmasta.
Tutkimusmuotona oli kvantitatiivinen internetkysely, joka lähetettiin usealle eri rakennusliikkeelle. Kysely oli kohdistettu ensisijaisesti työmaan esimiehille eli vastaaville mestareille ja työpäälliköille. Kyselyn pääkohdat keskittyivät työmaiden ja opiskelijoiden yhteistyöhön, vastavalmistuneiden työelämävalmiuksiin sekä ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelman tärkeimpiin opintojaksoihin. Kysely koostui pääasiassa monivalintakysymyksistä, joiden tueksi oli laadittu avoimia kysymyksiä.
Otosmäärän takia opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia ja jatkotutkimuksille on aihetta. Tuloksien perusteella vastavalmistuneiden työelämävalmiudet ovat tyydyttävät ja ammattikorkeakoulujen rakennustekniikan koulutuksessa pääpaino tulisi olla työharjoittelussa, tuotannonsuunnittelussa, rakennuspiirustusten tulkitsemisessa, taloudessa ja laadunvarmistuksessa. Tulokset osoittavat, että yritykset ovat erittäin kiinnostuneita lisäämään yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa esimerkiksi jakamalla tuotantotietoja rakennuskohteistaan.
Tuloksien ja taustatietojen perusteella on esitetty kehittämisideoita rakennustekniikan tuotannon opintojaksoihin, kuten esimerkiksi rakentamistalouteen, betonirakentamisen työmaatekniikkaan, betonirakentamisen laboraatiot ja laadunhallintaan sekä työharjoitteluun. Kehitysideat ovat pääasiassa aiheita, joihin opintojaksoissa tulisi kiinnittää huomiota sekä esimerkkitehtäviä, joiden avulla opiskelijat saavat paremmat lähtövalmiudet työelämään.
Rakennustekniikan opintojaksojen kehittäminen yrityksien kanssa on jatkuva prosessi, sillä rakennusala kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Jatkotutkimuksena tulisi laatia entistä laajempi tutkimus yhteistyömahdollisuuksista sekä opintojaksoista ja siinä tulisi ottaa huomioon myös rakennusalan tulevaisuuden aiheet, kuten esimerkiksi digitalisaatio.