Ikälinja-käyttöliittymä kommunikoinnin tukena
Wahander, Marja-Leena (2010)
Wahander, Marja-Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tampereella kansainvälisen T-Seniorit projektin tuloksena kehitetyn Ikälinja-käyttöliittymän loppukäyttäjäkokemuksia. Tutkimuksen kohteeksi rajattiin aivohalvauksen seurauksena puhekykynsä kokonaan tai osittain menettäneet Ikälinjan käyttäjät. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeen pohjalta kahdenkeskisenä videoneuvotteluna Ikälinja-liittymää hyväksikäyttäen yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Tämä kysely suoritettiin postikyselynä. Tämän tutkimuksen aikoihin Tampereella meneillään olevan T-Seniorit -projektin tavoitteena on parantaa ikääntyvän väestön elämänlaatua sekä varmistaa tehokas ja vaikuttava terveydenhoito ja sosiaalipalvelut erityisesti innovatiivista nykytekniikkaa hyödyntävien tuotteiden ja palveluiden avulla. Hankkeen on tarkoitus tukea kotona asumista mahdollisimman pitkään ja ylläpitää ikäihmisten toimintakykyä. Ikälinjan eri kohderyhmille tarjoamilla palveluilla on tarkoitus tuoda lisäarvoa elämään. Lisäsivätkö käyttöliittymän avulla tarjotut palvelut kommunikointiongelmista kärsivän kohderyhmän sosiaalisuutta, turvallisuuden- ja tyytyväisyyden tunnetta? Asiaa tutkittiin arvioimalla seuraavia osa-alueita: käytettävyyden arviointi, tyytyväisyyden arviointi, kestävän kehityksen arviointi, riippumaton eläminen ja sosiaalinen integroituminen. Tuloksista voidaan päätellä, että Ikälinjan käytön oppiminen oli helppoa ja sitä käytettiin viikottain. Sen käyttöön oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta myös kehitettävää löydettiin sekä palveluiden käytön kuin myös teknisen toimivuuden osalta. Vaikka Ikälinja parantaa sosiaalista elämää, rikastuttaa kommunikointia ja auttaa luomaan uusia kontakteja niin Ikälinjan käytöstä ei oltaisi valmiita maksamaan.