Etelä-Savon digipuntari 2017 : Raportti
Rajahonka, Mervi; Aaltonen, Heli (2018)
Rajahonka, Mervi
Aaltonen, Heli
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-140-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-140-8
Tiivistelmä
Digipuntari-kyselyjä on tehty Mikkelin seudulla ja Etelä-Savossa vuosina 2014–2017. Tässä raportissa kuvataan neljännen kyselytutkimuksen tuloksia sekä haastatteluhavaintoja Polku kansainväliseksi verkkokauppiaaksi -hankkeesta. Kysely toteutettiin sähköisesti ja vastauksia saatiin kaikkiaan 67. Haastatteluja tehtiin 18.
Vuoden 2017 Digipuntari-kyselyssä erityisteemana oli verkkokauppa. Sähköiset hankinnat ovat maltillisessa kasvussa, mutta sähköisen myynnin tilanne on edelleen haastava ja sähköisen liikevaihdon osuus on edelleen vaatimaton suhteessa yritysten kokonaisliikevaihtoon. Verkkokauppa oli vuoden 2017 kyselyn vastaajista 15 prosentilla – eli kymmenellä vastaajalla. Verkkokauppa on miltei aina rinnakkainen myyntikanava fyysisen kauppapaikan kanssa, ja tärkein verkkokaupan kohdemaa on Suomi.
Tärkeimmät syyt digitaaliseen toimintamalliin siirtymisessä liittyvät asiakkaisiin. Yritysten näkemysten mukaan digitaalisuuden merkitys kasvun ja/tai kannattavuuden lähteenä liiketoiminnassa on kasvussa. Yritykset tiedostavat siis digitaalisuuden merkityksen ja kehitystarpeensa entistä paremmin. Tärkeimpiä yritysten kehitystarpeita ovat digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media, tietosuoja ja tietoturva. Suurimmat esteet digitaalisuuden kehittymiselle ovat ajan, resurssien ja osaamisen puute.
Vuoden 2017 Digipuntari-kyselyssä erityisteemana oli verkkokauppa. Sähköiset hankinnat ovat maltillisessa kasvussa, mutta sähköisen myynnin tilanne on edelleen haastava ja sähköisen liikevaihdon osuus on edelleen vaatimaton suhteessa yritysten kokonaisliikevaihtoon. Verkkokauppa oli vuoden 2017 kyselyn vastaajista 15 prosentilla – eli kymmenellä vastaajalla. Verkkokauppa on miltei aina rinnakkainen myyntikanava fyysisen kauppapaikan kanssa, ja tärkein verkkokaupan kohdemaa on Suomi.
Tärkeimmät syyt digitaaliseen toimintamalliin siirtymisessä liittyvät asiakkaisiin. Yritysten näkemysten mukaan digitaalisuuden merkitys kasvun ja/tai kannattavuuden lähteenä liiketoiminnassa on kasvussa. Yritykset tiedostavat siis digitaalisuuden merkityksen ja kehitystarpeensa entistä paremmin. Tärkeimpiä yritysten kehitystarpeita ovat digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media, tietosuoja ja tietoturva. Suurimmat esteet digitaalisuuden kehittymiselle ovat ajan, resurssien ja osaamisen puute.