Markkinointisuunnitelma FDM Finland Oy:lle
Santanen, Meri (2018)
Santanen, Meri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma 3D-tulostimia valmistavalle ja myyvälle yritykselle. Opinnäytetyön aihe syntyi yrityksen tarpeesta markkinointisuunnitelmalle ja tavoitteena oli toteuttaa toimiva ja käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma. Tavoitteena oli auttaa yritystä lisäämään näkyvyyttä ja kasvattaa myyntiä markkinointisuunnitelman avulla. Opinnäytetyn toimeksiantajan toimi FDM Finland Oy.
Markkinointisuunnitelman toteuttamisen tueksi opinnäytetyössä tehtiin tietoperustaosuus. Kyseisessä osuudessa käsitellään teoreettiselta pohjalta, mitä markkinointi on, mitä markkinointisuunnitelma pitää sisällään ja miksi sellainen tarvitaan sekä miten sellainen laaditaan. Edellä mainittujen aiheiden lisäksi tietoperustaosuudessa syvennytään tarkemmin markkinointisuunnitelmaan kuuluviin osiin, kuten markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja toimintaympäristön analyyseihin. Tietoperustan kirjoittamisen pohjana on käytetty alan ammattilaisten kirjallisuutta sekä suomenkielisistä että kansainvälisistä lähteistä.
Opinnäytetyössä on teoreettisen viitekehyksen lisäksi käsitelty yritykselle tehtyä markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään kattavat tiedot muun muassa yrityksen kilpailijoista, markkinointitoimenpiteistä sekä asiakkaista, muuta yksityiskohtaisia toimenpiteitä ja tietoja ei kuitenkaan esitetä opinnäytetyössä salassapitovelvollisuuden takia.
Opinnäytetyön tuloksena FDM Finland Oy ottaa käyttöönsä opinnäytetyönä laaditun markkinointisuunnitelman. Markkinointisuunnitelma on käyttökelpoinen ja toimiva kokonaisuus. Se vastaa yrityksen toiveita ja tarpeita.
Markkinointisuunnitelman toteuttamisen tueksi opinnäytetyössä tehtiin tietoperustaosuus. Kyseisessä osuudessa käsitellään teoreettiselta pohjalta, mitä markkinointi on, mitä markkinointisuunnitelma pitää sisällään ja miksi sellainen tarvitaan sekä miten sellainen laaditaan. Edellä mainittujen aiheiden lisäksi tietoperustaosuudessa syvennytään tarkemmin markkinointisuunnitelmaan kuuluviin osiin, kuten markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja toimintaympäristön analyyseihin. Tietoperustan kirjoittamisen pohjana on käytetty alan ammattilaisten kirjallisuutta sekä suomenkielisistä että kansainvälisistä lähteistä.
Opinnäytetyössä on teoreettisen viitekehyksen lisäksi käsitelty yritykselle tehtyä markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään kattavat tiedot muun muassa yrityksen kilpailijoista, markkinointitoimenpiteistä sekä asiakkaista, muuta yksityiskohtaisia toimenpiteitä ja tietoja ei kuitenkaan esitetä opinnäytetyössä salassapitovelvollisuuden takia.
Opinnäytetyön tuloksena FDM Finland Oy ottaa käyttöönsä opinnäytetyönä laaditun markkinointisuunnitelman. Markkinointisuunnitelma on käyttökelpoinen ja toimiva kokonaisuus. Se vastaa yrityksen toiveita ja tarpeita.