Työterveyspalvelujen osittainen tuotteistaminen ja laadun kehittämissuunnitelma
Antinluoma-Rintakomsi, Sari (2010)
Antinluoma-Rintakomsi, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310205
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli määritellä Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän työterveyshuollon palvelutuotteet ja niihin vaikuttavat tekijät. Lisäksi tarkoituksena oli edistää palvelujen laadun kehittämistä myös asiakkaan näkökulmasta. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin työterveyshuollon toimintaa, laatua ja tuotteistamista. Vuosina 20082009 toteutuneeseen kehittämisprojektiin osallistui työterveyshuollon henkilökunta. Tuotteistamiseen liittyen määriteltiin yksikön toiminta, muodostettiin prosessikuvaukset, palvelutuotteet ja työajan seurannan analyysi sekä tarkasteltiin kustannustekijöitä. Lisäksi laadullisella sisällönanalyysillä tarkasteltiin henkilökunnalle suunnattua laatukyselyä, jonka tulosten ja teorian avulla muodostettiin työterveyshuollon laadun kehittämissuunnitelma.
Prosessikuvauksista muodostuivat palvelutuotteet: työpaikkaselvitys, tilakäynti ja työolohaastattelu, toimintasuunnitelma, terveystarkastus, terveystapaaminen, tietojen anto ja ohjaus, työterveysneuvottelu, sairaanhoitokäynti sekä vajaakuntoisen seuranta. 88 prosenttia henkilökunnasta osallistui työajan seurantaan, millä haluttiin selvittää toimintoihin käytetty aika. Kokonaistyöajasta 77 prosenttia käytettiin työterveyshuollon toimintoihin, joista ydinprosessien osuus oli noin 35 ja tukiprosessien 41 prosenttia. Muun työterveyshuoltoon resurssoidun toiminnan osuus oli 3 prosenttia.
Laatukyselyn vastausprosentti oli 60. Työterveyshuollon laatua esitettiin kehitettävän asiakaslähtöisesti palveluja monipuolistamalla ja asiakaskuntaa laajentamalla. Työterveyshuoltoyksikön tulisi olla selkeästi johdettu asiantuntijaorganisaatio, jossa resurssit ovat kunnossa ja jossa toimitaan hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti, yhtenevin toimintatavoin, suunnitelmallisesti, kokonaisvaltaisesti ja yksilöä kunnioittaen. Laatua tulisi arvioida itsearvioinnin ja seurantamittarien avulla. Myös suunnitelmallinen kouluttautuminen ja moniammatillisen yhteistyön vahvistaminen nähtiin tärkeiksi. Nämä tulokset ohjasivat myös laadun kehittämissuunnitelmaa.
Jatkotyönä on tuotteistamisen viimeistely laatukriteereineen ja palveluesite hinnastoineen. Laatutyössä tulisi huomioida esitetty kehittämissuunnitelma.
Prosessikuvauksista muodostuivat palvelutuotteet: työpaikkaselvitys, tilakäynti ja työolohaastattelu, toimintasuunnitelma, terveystarkastus, terveystapaaminen, tietojen anto ja ohjaus, työterveysneuvottelu, sairaanhoitokäynti sekä vajaakuntoisen seuranta. 88 prosenttia henkilökunnasta osallistui työajan seurantaan, millä haluttiin selvittää toimintoihin käytetty aika. Kokonaistyöajasta 77 prosenttia käytettiin työterveyshuollon toimintoihin, joista ydinprosessien osuus oli noin 35 ja tukiprosessien 41 prosenttia. Muun työterveyshuoltoon resurssoidun toiminnan osuus oli 3 prosenttia.
Laatukyselyn vastausprosentti oli 60. Työterveyshuollon laatua esitettiin kehitettävän asiakaslähtöisesti palveluja monipuolistamalla ja asiakaskuntaa laajentamalla. Työterveyshuoltoyksikön tulisi olla selkeästi johdettu asiantuntijaorganisaatio, jossa resurssit ovat kunnossa ja jossa toimitaan hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti, yhtenevin toimintatavoin, suunnitelmallisesti, kokonaisvaltaisesti ja yksilöä kunnioittaen. Laatua tulisi arvioida itsearvioinnin ja seurantamittarien avulla. Myös suunnitelmallinen kouluttautuminen ja moniammatillisen yhteistyön vahvistaminen nähtiin tärkeiksi. Nämä tulokset ohjasivat myös laadun kehittämissuunnitelmaa.
Jatkotyönä on tuotteistamisen viimeistely laatukriteereineen ja palveluesite hinnastoineen. Laatutyössä tulisi huomioida esitetty kehittämissuunnitelma.