Lasten osallisuus varhaisiän musiikkikasvatuksessa
Salminen, Laura (2018)
Salminen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721994
Tiivistelmä
Lasten osallisuus on ollut varhaiskasvatuksessa ajankohtainen aihe ja tutkimuksen kohde jo viimeiset kymmenen vuotta, mutta sitä ei ole aiemmin juuri huomioitu varhaisiän musiikin-opetuksessa. Syksyllä 2018 käyttöön otettu uusi taiteen perusopetuksen opetussuunni-telma korostaa myös osallisuutta.
Osallisuus tarkoittaa, että lapsi tulee kuulluksi ja hänellä on mahdollisuus vaikuttaa toimin-taympäristössään. Lapsilähtöisyydessä korostetaan jokaisen lapsen yksilöllisiä mielenkiin-nonkohteita, kun taas osallisuuteen liittyy erityisesti yhteisöllisyys ja ryhmässä toimiminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia osallisuutta mahdollistavia menetelmiä varhaisiän musiikinopetuksessa voidaan käyttää. Lisäksi arvioitiin, kuinka kyseiset menetel-mät toimivat varhaisiän musiikkikasvatuksen kontekstissa.
Tutkimus toteutettiin jyväskyläläisessä musiikkileikkikouluryhmässä kokeilemalla erilaisia osallisuutta mahdollistavia menetelmiä lasten kanssa viiden eri kokoontumiskerran aikana. Kokoontumiskerrat videoitiin, ja videoiden avulla analysoitiin, miten ja minkälaisissa toi-minnoissa lasten osallisuus toteutui.
Tutkimuksen mukaan osallisuus toteutui parhaiten yhdessä tehdyn suunnitelman ja yhtei-sen leikin ja mielikuvituksen kautta. Luovien leikkien kautta lapset saivat tuoda esille omia ideoitaan, mutta leikeissä myös nousivat esille ensimmäisellä kerralla tehdyn suunnitelman aiheet. Muita osallisuutta mahdollistavia menetelmiä, joita tutkimuksessa käytettiin, olivat sadutus ja säveltäminen. Osallisuutta toteutui myös lasten spontaanien ideoiden huomioi-misessa, mikä vaatii aikuiselta tarkkaa lasten kuuntelemista ja havainnointia.
Osallisuus tarkoittaa, että lapsi tulee kuulluksi ja hänellä on mahdollisuus vaikuttaa toimin-taympäristössään. Lapsilähtöisyydessä korostetaan jokaisen lapsen yksilöllisiä mielenkiin-nonkohteita, kun taas osallisuuteen liittyy erityisesti yhteisöllisyys ja ryhmässä toimiminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia osallisuutta mahdollistavia menetelmiä varhaisiän musiikinopetuksessa voidaan käyttää. Lisäksi arvioitiin, kuinka kyseiset menetel-mät toimivat varhaisiän musiikkikasvatuksen kontekstissa.
Tutkimus toteutettiin jyväskyläläisessä musiikkileikkikouluryhmässä kokeilemalla erilaisia osallisuutta mahdollistavia menetelmiä lasten kanssa viiden eri kokoontumiskerran aikana. Kokoontumiskerrat videoitiin, ja videoiden avulla analysoitiin, miten ja minkälaisissa toi-minnoissa lasten osallisuus toteutui.
Tutkimuksen mukaan osallisuus toteutui parhaiten yhdessä tehdyn suunnitelman ja yhtei-sen leikin ja mielikuvituksen kautta. Luovien leikkien kautta lapset saivat tuoda esille omia ideoitaan, mutta leikeissä myös nousivat esille ensimmäisellä kerralla tehdyn suunnitelman aiheet. Muita osallisuutta mahdollistavia menetelmiä, joita tutkimuksessa käytettiin, olivat sadutus ja säveltäminen. Osallisuutta toteutui myös lasten spontaanien ideoiden huomioi-misessa, mikä vaatii aikuiselta tarkkaa lasten kuuntelemista ja havainnointia.