Bändin brändi : brändin luomisprosessi ja sen aloittaminen
Tyyri, Toni (2018)
Tyyri, Toni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122731
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin muusikoiden mielipiteitä ja tietoisuutta bändin brändäyksestä. Mitä sen toteutuksessa tulisi huomioida ja miten brändin luomisprosessi saadaan aluilleen.
Teoriaosuudessa käydään brändin, imagon ja markkinoinnin perusteoriaa, niiden sisältämiä piirteitä, mielikuvia, muodostumista ja toteuttamista.
Tutkimusosuudessa haastateltiin musiikin harrastajia, sekä bändien jäseniä. Haastatteluissa nousi esille hyvin myös muita tärkeitä osa-alueita yleisesti musiikkitoiminnasta brändin ja imagoasioiden lisäksi, jotka tukevat hyvin tutkimuksen tavoitetta ja teoriaa. Nämä esille nousseet asiat, kuten yhtiöittäminen ja tekijänoikeusasiat ovat osa bänditoimintaa, sekä mahdollisesti perustettavaa liiketoimintaa.
Haastatteluiden perusteella saatiin luotua malli, miten bändin brändiä tulisi alkaa rakentamaan ja mitä kannattaa ottaa huomioon toiminnan eri vaiheissa. Mallin lopullisesta muodosta voidaan todeta, että bänditoiminnassa brändin muodostuminen koostuu useista pienemmistä ja suuremmista asioista, jotka koostaan huolimatta ovat kaikki hyvin tärkeitä osia koko kokonaisuutta.
Toiminnan tavoitteista riippuen bändin toiminnan edistäminen ja brändin rakentaminen vaatii suuria ponnistuksia niin myynnin, markkinoinnin, verkostoitumisen, palveluiden ja tuotteiden laadun ja parantamisen saralla, kuin myös henkilö- ja rahapanostuksia.
Tämän opinnäytetyön tietoa ja tuloksia pystytään hyödyntämään suunniteltaessa ja alkuun pantaessa bändin brändiä, sekä sisältäen myös muuta hyödyllistä arkista tietoa osana bändin toimintaa.
Teoriaosuudessa käydään brändin, imagon ja markkinoinnin perusteoriaa, niiden sisältämiä piirteitä, mielikuvia, muodostumista ja toteuttamista.
Tutkimusosuudessa haastateltiin musiikin harrastajia, sekä bändien jäseniä. Haastatteluissa nousi esille hyvin myös muita tärkeitä osa-alueita yleisesti musiikkitoiminnasta brändin ja imagoasioiden lisäksi, jotka tukevat hyvin tutkimuksen tavoitetta ja teoriaa. Nämä esille nousseet asiat, kuten yhtiöittäminen ja tekijänoikeusasiat ovat osa bänditoimintaa, sekä mahdollisesti perustettavaa liiketoimintaa.
Haastatteluiden perusteella saatiin luotua malli, miten bändin brändiä tulisi alkaa rakentamaan ja mitä kannattaa ottaa huomioon toiminnan eri vaiheissa. Mallin lopullisesta muodosta voidaan todeta, että bänditoiminnassa brändin muodostuminen koostuu useista pienemmistä ja suuremmista asioista, jotka koostaan huolimatta ovat kaikki hyvin tärkeitä osia koko kokonaisuutta.
Toiminnan tavoitteista riippuen bändin toiminnan edistäminen ja brändin rakentaminen vaatii suuria ponnistuksia niin myynnin, markkinoinnin, verkostoitumisen, palveluiden ja tuotteiden laadun ja parantamisen saralla, kuin myös henkilö- ja rahapanostuksia.
Tämän opinnäytetyön tietoa ja tuloksia pystytään hyödyntämään suunniteltaessa ja alkuun pantaessa bändin brändiä, sekä sisältäen myös muuta hyödyllistä arkista tietoa osana bändin toimintaa.