Alakoululaisten fyysisen aktiivisuuden edistäminen digitaalisen materiaalin avulla : Kahden videon tuottaminen Kotkan kouluterveydenhuollon käyttöön
Nöjd, Maria; Zerni, Marika (2018)
Nöjd, Maria
Zerni, Marika
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022659
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kotkan kaupungin alakoulujen kouluterveydenhuollon käyttöön kaksi videota, jotka edistävät 1.–6.-luokkalaisten koululaisten fyysistä aktiivisuutta. Huoltajille suunnatun videon tavoitteena oli herätellä huoltajia ymmärtämään oma vaikutuksensa lasten liikunnallisuuteen ja korostaa arkiliikunnan merkitystä lapsen terveydelle ja oppimiselle. Tavoitteena oli myös herätellä ja vahvistaa huoltajien ajatuksia siitä, että lapsena opitut liikuntatottumukset ovat eduksi myöhemmällä iällä. Koululaisille suunnatun videon tavoitteena oli motivoida koululaisia liikkumaan aktiivisesti koulumatkoilla, välitunneilla ja vapaa-ajalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimustiedon hankinnassa käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla etsittiin tietoa siitä, mikä motivoi lapsia liikkumaan, mitkä tekijät vaikuttavat lasten liikunta-aktiivisuuteen ja millaista liikuntaa lapset mieluiten harrastavat. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoja mukaillen. Videoiden käsikirjoitukset tehtiin kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta. Videot julkaistiin YouTube-palvelussa internetissä, missä ne ovat kenen tahansa katsottavissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että positiivinen liikuntailmapiiri tukee lasten fyysistä aktiivisuutta. Huoltajien liikunnallinen esimerkki sekä myönteinen suhtautuminen liikuntaa kohtaan edistää lapsen liikunnallisuutta. Yhdessä huoltajien kanssa liikkuminen on pienelle lapselle tärkeää. Myöhemmällä iällä kavereiden merkitys korostuu ja usea lapsi kokeekin, että hauskanpito yhdessä kavereiden kanssa on keskeisin syy liikkumiselle. Lapsi liikkuu, koska se on hauskaa ja koska se on vertaisten kanssa tehtävää toimintaa. Joissakin tutkimuksissa hieman vanhemmat lapset nostivat esille myös liikunnan terveysvaikutukset. Alakoululaisten suosikkiliikuntalajeja ovat perinteiset liikkumisen tavat, kuten ulkoilu, pyöräily ja jalkapallon pelaaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimustiedon hankinnassa käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jonka avulla etsittiin tietoa siitä, mikä motivoi lapsia liikkumaan, mitkä tekijät vaikuttavat lasten liikunta-aktiivisuuteen ja millaista liikuntaa lapset mieluiten harrastavat. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoja mukaillen. Videoiden käsikirjoitukset tehtiin kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta. Videot julkaistiin YouTube-palvelussa internetissä, missä ne ovat kenen tahansa katsottavissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että positiivinen liikuntailmapiiri tukee lasten fyysistä aktiivisuutta. Huoltajien liikunnallinen esimerkki sekä myönteinen suhtautuminen liikuntaa kohtaan edistää lapsen liikunnallisuutta. Yhdessä huoltajien kanssa liikkuminen on pienelle lapselle tärkeää. Myöhemmällä iällä kavereiden merkitys korostuu ja usea lapsi kokeekin, että hauskanpito yhdessä kavereiden kanssa on keskeisin syy liikkumiselle. Lapsi liikkuu, koska se on hauskaa ja koska se on vertaisten kanssa tehtävää toimintaa. Joissakin tutkimuksissa hieman vanhemmat lapset nostivat esille myös liikunnan terveysvaikutukset. Alakoululaisten suosikkiliikuntalajeja ovat perinteiset liikkumisen tavat, kuten ulkoilu, pyöräily ja jalkapallon pelaaminen.