Sinfonia Lahden kulttuurikasvatustyö muutoksessa : Asiakasymmärrys kasvattamassa toiminnan vaikuttavuutta
Laine, Maija (2018)
Laine, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521749
Tiivistelmä
Uudet julkisen johtamisen tavat ja uudistuvat demokratiamallit tuovat kuntalaiset ja asiakkaat lähemmäksi palvelutoiminnan palveluista päättämistä. Uudistuva kulttuuritoimintalaki asettaa kulttuuritoimijoille velvollisuuksia aktiiviseen vuorovaikutukseen ja toiminnan suunnitteluun asiakkaiden kanssa. Asiakkaat lopulta päättävät, mitkä palvelut heille arvoa tuottavat.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten asiakasymmärryksen lisääntyminen uudistaa Lahden kaupunginorkesterin (Sinfonia Lahden) perusopetuksen kulttuuriohjelman toimintamallia (palveluinnovaatio), miten toimintamallin uudistaminen vaikuttaa orkesterin omaan prosessiin ja miten orkesterin kulttuurikasvatustyö vaikuttaa asiakkaisiin.
Työssä tutkimusmenetelmänä oli innovaatioiden tuottaminen. Asiakasymmärrystä kasvatettiin osallistavilla työpajoilla, joissa ideoitiin arvolupausehdotuksia. Vaikutusten arviointia tutkittiin lapsille ja opettajille kohdistetuilla kyselyillä. Työn teoreettinen viitekehys muodostui asiakasymmärryksestä, asiakasarvosta, asiakaskokemuksesta sekä siitä miten arvoa voidaan tuottaa asiakkaalle ja miten voidaan antaa asiakkaalle arvolupaus.
Kehittämishankkeessa luotiin Lahden kaupunginorkesterin perusopetuksen kulttuuriohjelmaan uudistettu toimintamalli Business Model Canvas -pohjaisella arvolupaustyökalulla ja orkesterin arvolupaus perusopetuksen kulttuuriohjelmaan.
Arvolupausperusteinen toimintamalli syventää vuorovaikutusta opettajien ja muusikoiden kanssa. Lisäksi se mahdollistaa orkesterin tuottaman materiaalien entistä monipuolisemman käytön viikoittaisessa kulttuurikasvatustyössä kouluilla. Orkesterin palveluprosessin muutokset esitetään blueprint-palveluprosessikaaviossa. Orkesterin kulttuurikasvatustyön vaikuttavuutta kasvattaa annettu arvolupaus ja uudistettu toimintamalli.
Uudistettu toimintamalli pilotoidaan ja implementoidaan työssä esitetyn suunnitelma-aikataulun mukaisesti, jolloin siitä syntyy innovaatio.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten asiakasymmärryksen lisääntyminen uudistaa Lahden kaupunginorkesterin (Sinfonia Lahden) perusopetuksen kulttuuriohjelman toimintamallia (palveluinnovaatio), miten toimintamallin uudistaminen vaikuttaa orkesterin omaan prosessiin ja miten orkesterin kulttuurikasvatustyö vaikuttaa asiakkaisiin.
Työssä tutkimusmenetelmänä oli innovaatioiden tuottaminen. Asiakasymmärrystä kasvatettiin osallistavilla työpajoilla, joissa ideoitiin arvolupausehdotuksia. Vaikutusten arviointia tutkittiin lapsille ja opettajille kohdistetuilla kyselyillä. Työn teoreettinen viitekehys muodostui asiakasymmärryksestä, asiakasarvosta, asiakaskokemuksesta sekä siitä miten arvoa voidaan tuottaa asiakkaalle ja miten voidaan antaa asiakkaalle arvolupaus.
Kehittämishankkeessa luotiin Lahden kaupunginorkesterin perusopetuksen kulttuuriohjelmaan uudistettu toimintamalli Business Model Canvas -pohjaisella arvolupaustyökalulla ja orkesterin arvolupaus perusopetuksen kulttuuriohjelmaan.
Arvolupausperusteinen toimintamalli syventää vuorovaikutusta opettajien ja muusikoiden kanssa. Lisäksi se mahdollistaa orkesterin tuottaman materiaalien entistä monipuolisemman käytön viikoittaisessa kulttuurikasvatustyössä kouluilla. Orkesterin palveluprosessin muutokset esitetään blueprint-palveluprosessikaaviossa. Orkesterin kulttuurikasvatustyön vaikuttavuutta kasvattaa annettu arvolupaus ja uudistettu toimintamalli.
Uudistettu toimintamalli pilotoidaan ja implementoidaan työssä esitetyn suunnitelma-aikataulun mukaisesti, jolloin siitä syntyy innovaatio.