Asiakaskokemus puutarha-alan yrityksessä
Koivula, Anni (2018)
Koivula, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakaskokemuksia puutarha-alan yrityksessä. Päätavoite oli kartoittaa asiakaskokemuksien nykytila. Tämän lisäksi asiakkaista haluttiin saada perustietoja, joita toimeksiantajalla ei ollut aiemmin. Toimeksiantajayrityksenä toimi Taimipiha J. Hyytiäinen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja vastaukset kerättiin kaikilta halukkailta asiakkailta paperisen lomakkeen avulla puutarhamyymälän kassalla. Kyselyyn vastanneet saivat myös halutessaan osallistua erillisellä lomakkeella Taimipihan lahjakortin arvontaan. Tällä pyrittiin innostamaan asiakkaita vastaamaan kyselyyn. Käsitelty teoriaosa keskittyy asiakaskokemukseen sekä palvelun laadun käsittelyyn.
Vastauksista kävi selkeästi ilmi, että asiakaskokemukset ovat pääosin erinomaisia. Ikäluokkana yli 57-vuotiaat olivat suurin, mikä kertoo selkeästi iäkkäämmästä asiakaskunnasta. Asiakkaiden odotukset ylittyivät kaikilla kysytyillä osa-alueilla liittyen niin palveluun, henkilöstöön, myymälään, tuotteisiin kuin asiointiinkin. Tärkeimmäksi päätekijäksi tyytyväisyyden osalta nousivat erityisesti palvelun laatu ja asiantuntijuus. Avoimet palautteet nostivat esille asiakkaiden vilpittömän tyytyväisyyden ja kiitollisuuden niin tuotteista kuin itse palvelustakin.
Jatkotutkimuksia kannattaisi toteuttaa itse asiakaskokemuksen kohdalla, koska toimeksiantajayrityksessä palvelu on erittäin tärkeässä roolissa. Lisäksi arvokasta tietoa tuottaisi myös uuden kyselyn toteuttaminen pelkästään perustietojen takia, jotta esimerkiksi markkinoinnin vaikutusta eri ikäluokkien asiointiin voitaisiin selvittää paremmin. NPS-mittari sekä muutamat tätä tukevat kysymykset tuottaisivat helposti tulkittavaa tietoa, jota yrittäjä voisi hyödyntää toiminnassaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja vastaukset kerättiin kaikilta halukkailta asiakkailta paperisen lomakkeen avulla puutarhamyymälän kassalla. Kyselyyn vastanneet saivat myös halutessaan osallistua erillisellä lomakkeella Taimipihan lahjakortin arvontaan. Tällä pyrittiin innostamaan asiakkaita vastaamaan kyselyyn. Käsitelty teoriaosa keskittyy asiakaskokemukseen sekä palvelun laadun käsittelyyn.
Vastauksista kävi selkeästi ilmi, että asiakaskokemukset ovat pääosin erinomaisia. Ikäluokkana yli 57-vuotiaat olivat suurin, mikä kertoo selkeästi iäkkäämmästä asiakaskunnasta. Asiakkaiden odotukset ylittyivät kaikilla kysytyillä osa-alueilla liittyen niin palveluun, henkilöstöön, myymälään, tuotteisiin kuin asiointiinkin. Tärkeimmäksi päätekijäksi tyytyväisyyden osalta nousivat erityisesti palvelun laatu ja asiantuntijuus. Avoimet palautteet nostivat esille asiakkaiden vilpittömän tyytyväisyyden ja kiitollisuuden niin tuotteista kuin itse palvelustakin.
Jatkotutkimuksia kannattaisi toteuttaa itse asiakaskokemuksen kohdalla, koska toimeksiantajayrityksessä palvelu on erittäin tärkeässä roolissa. Lisäksi arvokasta tietoa tuottaisi myös uuden kyselyn toteuttaminen pelkästään perustietojen takia, jotta esimerkiksi markkinoinnin vaikutusta eri ikäluokkien asiointiin voitaisiin selvittää paremmin. NPS-mittari sekä muutamat tätä tukevat kysymykset tuottaisivat helposti tulkittavaa tietoa, jota yrittäjä voisi hyödyntää toiminnassaan.