Asiakaslähtöisyyden nykytilan analysointi ja kehittäminen
Lehtonen, Jani; Niemi, Joel (2018)
Lehtonen, Jani
Niemi, Joel
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822274
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ja analysoidaan erään yrityksen asiantuntijaorganisaation asiakaslähtöisyyden nykyistä tilaa sekä annetaan tutkimuksen tulosten perusteella ehdotelma kohdeorganisaation asiakaslähtöisyyden kehittämiselle lähitulevaisuudessa. Tarkoituksena on lisäksi lisätä ymmärrystä asiakaslähtöisyydestä ja sen rakentumisesta yrityksen asiantuntijaorganisaatiossa sekä antaa riittävät eväät myös kauempana tulevaisuudessa tapahtuvaan asiakaslähtöisyyden kehittämiseen kohdeorganisaatiossa.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analyysiin käytettiin kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia menetelmiä. Lopuksi esitellään roadmap ja kehitysehdotelma tutkimustulosten pohjalta, sekä aihealueita, jotka kaipaavat lisätutkimuksia, jotta niissä olevat todelliset ongelmakohdat saataisiin selville.
Työn alussa lukija johdatellaan aiheeseen, minkä jälkeen käydään yleisesti läpi, miten asiakaslähtöisyys laajasti kirjallisuudessa ymmärretään. Tämän jälkeen esitellään teemat, joiden ympärille tutkimushaastattelu on rakentunut sekä selvitetään tutkimusmenetelmät ja aineistoanalyysit, joita tutkimuksessa on käytetty. Lopussa kerrotaan tutkimustulokset, kehittämisehdotelmat sekä päätelmät ja muu yhteenveto.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohderyhmässä on yleisesti epätietoisuutta yrityksen strategisista linjauksista ja tavoitteista sekä arvomaailmasta. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että arvontuoton mekanismien ymmärtämistä olisi pyrittävä lisäämään. Merkittävimmät huolenaiheet löytyvät yleisestä kommunikoinnin ja toimien koordinoinnin puutteellisuudesta. Henkilöstön vajaaseen toimitusketjun kokonaisuuden ymmärtämiseen sekä tuote- ja asiakastietouden puutteellisuuteen tulee myös kiinnittää huomiota.
Asiakastiedonhallinta ja sen hyödyntäminen liiketoiminnan tehostamisessa kaipaa lisätutkimusta, kuten myös tiedonhallinta, kulttuuri ja organisaatiokäyttäytyminen sekä sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden palvelu ja tunnistaminen.
Päätelminä tutkimuksesta voidaan sanoa, että vaikka yrityksessä on tehty ja tehdään edelleen toimenpiteitä asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi, on työtä vielä paljon tehtäväksi. Yrityksessä tulisi edelleen panostaa eri asiakaslähtöisyyteen vaikuttavien mekanismien tunnistamiseen ja näiden tehokkaaseen hyödyntämiseen. Asiakaslähtöisyydestä tulisi myös tehdä koko yritykselle yhteinen tavoite, jossa jokaisella henkilöstön jäsenellä on oma roolinsa. Lisätutkimuksia aiheen ympäriltä tulisi tehdä, ja niistä saatavien tulosten perusteella jatkaa asiakaslähtöisyyden kehitystä tulevaisuudessa.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analyysiin käytettiin kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia menetelmiä. Lopuksi esitellään roadmap ja kehitysehdotelma tutkimustulosten pohjalta, sekä aihealueita, jotka kaipaavat lisätutkimuksia, jotta niissä olevat todelliset ongelmakohdat saataisiin selville.
Työn alussa lukija johdatellaan aiheeseen, minkä jälkeen käydään yleisesti läpi, miten asiakaslähtöisyys laajasti kirjallisuudessa ymmärretään. Tämän jälkeen esitellään teemat, joiden ympärille tutkimushaastattelu on rakentunut sekä selvitetään tutkimusmenetelmät ja aineistoanalyysit, joita tutkimuksessa on käytetty. Lopussa kerrotaan tutkimustulokset, kehittämisehdotelmat sekä päätelmät ja muu yhteenveto.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohderyhmässä on yleisesti epätietoisuutta yrityksen strategisista linjauksista ja tavoitteista sekä arvomaailmasta. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että arvontuoton mekanismien ymmärtämistä olisi pyrittävä lisäämään. Merkittävimmät huolenaiheet löytyvät yleisestä kommunikoinnin ja toimien koordinoinnin puutteellisuudesta. Henkilöstön vajaaseen toimitusketjun kokonaisuuden ymmärtämiseen sekä tuote- ja asiakastietouden puutteellisuuteen tulee myös kiinnittää huomiota.
Asiakastiedonhallinta ja sen hyödyntäminen liiketoiminnan tehostamisessa kaipaa lisätutkimusta, kuten myös tiedonhallinta, kulttuuri ja organisaatiokäyttäytyminen sekä sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden palvelu ja tunnistaminen.
Päätelminä tutkimuksesta voidaan sanoa, että vaikka yrityksessä on tehty ja tehdään edelleen toimenpiteitä asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi, on työtä vielä paljon tehtäväksi. Yrityksessä tulisi edelleen panostaa eri asiakaslähtöisyyteen vaikuttavien mekanismien tunnistamiseen ja näiden tehokkaaseen hyödyntämiseen. Asiakaslähtöisyydestä tulisi myös tehdä koko yritykselle yhteinen tavoite, jossa jokaisella henkilöstön jäsenellä on oma roolinsa. Lisätutkimuksia aiheen ympäriltä tulisi tehdä, ja niistä saatavien tulosten perusteella jatkaa asiakaslähtöisyyden kehitystä tulevaisuudessa.