Liikunnanohjauksen osaamispaja Riverian nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen opiskelijoille
Sormunen, Riikka (2018)
Sormunen, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822152
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana on Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän monialainen
ammatillinen oppilaitos Riveria. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää liikunta-alan asiantuntijuutta
ja ammatillista osaamista opetusalan työtehtävissä ammatillisessa koulutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa osa Riverian nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto-
opiskelijoiden Liikunnanohjauksen osaamispajasta. Osaamispaja toteutettiin toukokuussa 2018
ja se koostui kaiken kaikkiaan 60 oppitunnista. Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus kattoi osaamispajasta
36 oppituntia, jotka toteutettiin kahdeksan lähiopetuspäivän aikana. Loput osaamispajaan varatut
24 oppituntia oli resursoitu toiselle opettajalle, jonka oli osaamispajan terveys- ja liikuntaneuvonnan perusteiden
opetus.
Osaamispajan suunnittelua ohjasivat Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnon Ohjauksen menetelmät-
tutkinnonosan perusteet. Lisäksi suunnittelussa huomioitiin 1.8.2018 voimaantulleen uuden Kasvatus-
ja ohjausalan perustutkinnon Liikkumisen ohjaaminen- tutkinnonosan perusteet. Osaamispajan tavoitteena
oli, että opiskelijat omaksuvat perustiedot- ja taidot terveyttä edistävän liikunnanohjaustoiminnan
organisoimiseksi eri kohderyhmille. Opiskelijat perehtyivät osaamispajan aikana liikunnanohjauksen perusteisiin
ammattiteorian ja käytännön harjoitteiden avulla.
Opinnäytetyössä selvitettiin mitä liikunnanohjauksen menetelmäalueesta on määritelty Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnon Ohjauksen menetelmät- tutkinnonosan perusteissa ja Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon Liikkumisen ohjaaminen- tutkinnonosan perusteissa. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin toimeksiantajan pedagogiseen toimintamalliin ja ammatilliseen koulutukseen.
Osaamispajaan osallistuneilta opiskelijoilta kerätyn kirjallisen palautteen ja itsearvioinnin perusteella arvioitiin osaamispajan onnistumista ja kehittymisenkohteita. Saadun palautteen perusteella opiskelijat olivat
pääosin tyytyväisiä osaamispajan sisältöihin ja toteutukseen. Yksittäisiä kehittämisideoita nousi esiin opiskelijapalautteesta ja ne tullaan huomioimaan syyslukukauden 2018 lopulla järjestettävässä seuraavassa Liikunnanohjauksen osaamispajassa.
Opinnäytetyön aiheen jatkokehittämisideana voisi selvittää, kehittyykö ohjausalan opiskelijoiden ammatillinen
osaaminen liikunnanohjauksen menetelmäalueella liikunnan ohjauksen opintojen aikana.
ammatillinen oppilaitos Riveria. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää liikunta-alan asiantuntijuutta
ja ammatillista osaamista opetusalan työtehtävissä ammatillisessa koulutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa osa Riverian nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto-
opiskelijoiden Liikunnanohjauksen osaamispajasta. Osaamispaja toteutettiin toukokuussa 2018
ja se koostui kaiken kaikkiaan 60 oppitunnista. Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus kattoi osaamispajasta
36 oppituntia, jotka toteutettiin kahdeksan lähiopetuspäivän aikana. Loput osaamispajaan varatut
24 oppituntia oli resursoitu toiselle opettajalle, jonka oli osaamispajan terveys- ja liikuntaneuvonnan perusteiden
opetus.
Osaamispajan suunnittelua ohjasivat Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnon Ohjauksen menetelmät-
tutkinnonosan perusteet. Lisäksi suunnittelussa huomioitiin 1.8.2018 voimaantulleen uuden Kasvatus-
ja ohjausalan perustutkinnon Liikkumisen ohjaaminen- tutkinnonosan perusteet. Osaamispajan tavoitteena
oli, että opiskelijat omaksuvat perustiedot- ja taidot terveyttä edistävän liikunnanohjaustoiminnan
organisoimiseksi eri kohderyhmille. Opiskelijat perehtyivät osaamispajan aikana liikunnanohjauksen perusteisiin
ammattiteorian ja käytännön harjoitteiden avulla.
Opinnäytetyössä selvitettiin mitä liikunnanohjauksen menetelmäalueesta on määritelty Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnon Ohjauksen menetelmät- tutkinnonosan perusteissa ja Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon Liikkumisen ohjaaminen- tutkinnonosan perusteissa. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin toimeksiantajan pedagogiseen toimintamalliin ja ammatilliseen koulutukseen.
Osaamispajaan osallistuneilta opiskelijoilta kerätyn kirjallisen palautteen ja itsearvioinnin perusteella arvioitiin osaamispajan onnistumista ja kehittymisenkohteita. Saadun palautteen perusteella opiskelijat olivat
pääosin tyytyväisiä osaamispajan sisältöihin ja toteutukseen. Yksittäisiä kehittämisideoita nousi esiin opiskelijapalautteesta ja ne tullaan huomioimaan syyslukukauden 2018 lopulla järjestettävässä seuraavassa Liikunnanohjauksen osaamispajassa.
Opinnäytetyön aiheen jatkokehittämisideana voisi selvittää, kehittyykö ohjausalan opiskelijoiden ammatillinen
osaaminen liikunnanohjauksen menetelmäalueella liikunnan ohjauksen opintojen aikana.