Effective Fundraising through Digital Marketing : Soi Dog Foundation
Lintala, Jonna (2018)
Lintala, Jonna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822337
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Soi Dog Foundation voi tehostaa varainhankintaa digitaalisen markkinoinnin avulla. Aihe on ajankohtainen, koska digitaaliset markkinointikanavat ovat yksi tärkeimmistä voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden varainhankintakanavista. Soi Dog Foundation on Aasian suurin eläinsuojelujärjestö, joka ei saa valtiontukea. Säätiö toimii Thaimaassa ja toiminta perustuu yksityisiin lahjoituksiin. Soi Dog Foundation on ollut edelläkävijä digitaalisessa markkinoinnissa ja Facebook varainhankinnassa.
Tutkimuksen teoreettinen osa keskittyy varainhankintaan, lahjoittajien käyttäytymiseen sekä voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointiin digitaalisten markkinointikanavien avulla. Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, koska se pyrkii saamaan aikaan muutosta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja, tutkimuspäiväkirjaa sekä havainnointeja. Tutkimuksessa haastateltiin Soi Dog Foundationin edustajia. Haastattelut tehtiin Phuketissa maaliskuussa 2018 sekä Skypen välityksellä. Tutkimuksessa selvitettiin säätiön nykytilaa, lahjoittajien säilyttämistä ja digitaalista markkinointia.
Tutkimus ehdottaa, että Soi Dog Foundation voisi keskittyä lahjoittajien säilyttämiseen investoimalla lahjoittajiin ja luomalla heille oma kannustinohjelma. Säätiö voisi hyötyä myös käyttämällä tehokkaasti hyödyksi tietokannassa olevaa tietoa lahjoittajista. Säätiö voisi tutkia perinteisiä varainhankintakanavia digitaalisten lisäksi. Digitaalinen varainhankinta on tuottanut hyviä tuloksia ja tämän vuoksi perinteisiä kanavia ei ole käytetty. Soi Dog Foundation koki nopean kasvun. Säätiö voisi lisäksi hyötyä sääntöjen, toimintaohjeiden ja prosessien luomisesta, jotta henkilöstö pystyy suoriutumaan työstä parhaalla mahdollisella tavalla.
Tutkimuksen teoreettinen osa keskittyy varainhankintaan, lahjoittajien käyttäytymiseen sekä voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointiin digitaalisten markkinointikanavien avulla. Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, koska se pyrkii saamaan aikaan muutosta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja, tutkimuspäiväkirjaa sekä havainnointeja. Tutkimuksessa haastateltiin Soi Dog Foundationin edustajia. Haastattelut tehtiin Phuketissa maaliskuussa 2018 sekä Skypen välityksellä. Tutkimuksessa selvitettiin säätiön nykytilaa, lahjoittajien säilyttämistä ja digitaalista markkinointia.
Tutkimus ehdottaa, että Soi Dog Foundation voisi keskittyä lahjoittajien säilyttämiseen investoimalla lahjoittajiin ja luomalla heille oma kannustinohjelma. Säätiö voisi hyötyä myös käyttämällä tehokkaasti hyödyksi tietokannassa olevaa tietoa lahjoittajista. Säätiö voisi tutkia perinteisiä varainhankintakanavia digitaalisten lisäksi. Digitaalinen varainhankinta on tuottanut hyviä tuloksia ja tämän vuoksi perinteisiä kanavia ei ole käytetty. Soi Dog Foundation koki nopean kasvun. Säätiö voisi lisäksi hyötyä sääntöjen, toimintaohjeiden ja prosessien luomisesta, jotta henkilöstö pystyy suoriutumaan työstä parhaalla mahdollisella tavalla.