Perception of trust when purchasing products and services online
Bannatyne, Sophie (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420116
Tiivistelmä
Den här undersökningen handlar om att förstå konsumentens perspektiv på tillit och säkerhet samt hur konsumenten beter sig då hen köper produkter eller tjänster på nätet. Syftet med den här undersökningen är att hitta orsaker som motiverar konsumentens tillit och hur försäljare bygger upp tillit och förtroende hos konsumenterna. Undersökningen fokuserar på företag med produkter med låg kostnad och konsumenter som är i åldern 20-30 år.
Den teoretiska delen av arbetet baserar sig på tidskrifter, artiklar och tidigare undersökningar om konsumentbeteende, tillit, marknadsföringsstrategier och marknadsföringskommunikation på nätet.
Tillit kan definieras på flera olika sätt, vilket är varför den här undersökningen tittar på tillit både från en teoretisk synvinkel och en psykologisk synvinkel. Att kunna motivera en konsument att slutföra ett köp är en utmaning i dagens läge, då all produktinformation är så lätt tillgänglig. Detta gör marknadsföringen och sättet man presenterar sin produkt eller tjänst på otroligt viktigt för att fånga både konsumentens uppmärksamhet samt tillit.
Undersökningen utförs kvalitativt och både konsumenter och en företagare som jobbar inom marknadsföring intervjuas, för att få ett bredare perspektiv på tillit inom handel.
Resultaten av undersökningen framställer hur viktigt det är att få konsumenten att lita på försäljaren för att hen skall slutföra ett köp. Ett annat märkbart resultat är att källan konsumenten får sin information från också spelar en stor roll för konsumentens inställning till en tjänst, produkt eller ett företag. This research is based on the consumer trust when purchasing products or service online. The aim is to create an understanding to what motivates trust and how companies present it to the consumers in order for there to be some form of transaction between the two parties. The research is focusing on low cost websites, aiming to find results in consumer behaviour for millennials.
The data is collected through in-depth interviews with seven respondents and one in depth interview with a Marketing professional in order to get a broader understanding over how the trust is built between the consumer and retailer. The theoretical framework is based on pre-existing research and different theories on trust, consumer behaviour and marketing strategies. Trust can be defined in multiple ways, which is why this research looks at trust from both a theoretical stand point as well as a phycological stand point. The consumer has several factors that motivates them to finalize a purchase, which is where marketing and presenting the consumer with relevant and valuable information that gains trust. The result of this research proves the importance of information and knowledge so that the consumer can base their final purchasing decision on.
Den teoretiska delen av arbetet baserar sig på tidskrifter, artiklar och tidigare undersökningar om konsumentbeteende, tillit, marknadsföringsstrategier och marknadsföringskommunikation på nätet.
Tillit kan definieras på flera olika sätt, vilket är varför den här undersökningen tittar på tillit både från en teoretisk synvinkel och en psykologisk synvinkel. Att kunna motivera en konsument att slutföra ett köp är en utmaning i dagens läge, då all produktinformation är så lätt tillgänglig. Detta gör marknadsföringen och sättet man presenterar sin produkt eller tjänst på otroligt viktigt för att fånga både konsumentens uppmärksamhet samt tillit.
Undersökningen utförs kvalitativt och både konsumenter och en företagare som jobbar inom marknadsföring intervjuas, för att få ett bredare perspektiv på tillit inom handel.
Resultaten av undersökningen framställer hur viktigt det är att få konsumenten att lita på försäljaren för att hen skall slutföra ett köp. Ett annat märkbart resultat är att källan konsumenten får sin information från också spelar en stor roll för konsumentens inställning till en tjänst, produkt eller ett företag.
The data is collected through in-depth interviews with seven respondents and one in depth interview with a Marketing professional in order to get a broader understanding over how the trust is built between the consumer and retailer. The theoretical framework is based on pre-existing research and different theories on trust, consumer behaviour and marketing strategies. Trust can be defined in multiple ways, which is why this research looks at trust from both a theoretical stand point as well as a phycological stand point. The consumer has several factors that motivates them to finalize a purchase, which is where marketing and presenting the consumer with relevant and valuable information that gains trust. The result of this research proves the importance of information and knowledge so that the consumer can base their final purchasing decision on.