Vattensäkerhet och livräddning för årskurserna 7-9 : Utbildningsfilm för klasslärare, simlärare och elever
Klaile, Jon (2018)
Klaile, Jon
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721946
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty kehitysprojektina Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto Ry:lle. Tarkoituksena on luoda opetusvideo vesiturvallisuudesta ja hengenpelastuksesta kouluille, opettajille ja oppilaille. Materiaali on suunnattu yläasteen oppilaille (7-9.luokka). Työn motivaationa on kehittää Suomen vesiturvallisuutta, jotta veteen liittyvät hukkumistapaukset sekä onnettomuudet saataisiin vähennettyä. Samalla aineiston kautta kehittyy nuorten tietoisuus siitä, miten toimia vedessä sekä hätätilanteissa. Suomessa on väestöllisesti suurin hukkumisprosentti muihin Pohjoismaihin verrattuna. FSL: n mukaan suurin osa hukkumisista voitaisiin välttää jakamalla enemmän tietoa vesiturvallisuudesta ja hengenpelastuksesta. Aineisto perustuu (Uimaopettajan käsikirjan), (Uinnin opetuksen oppaan) ja WHO: n (Maailman terveysjärjestön) tutkimuksiin. Aineistossa seurataan vesi- ja hengenpelastusliittojen direktiivejä, ILS (International Life Saving Federation), SUH (Vesisankarit käsikirja), Royal Lifesaving (Swim and Survive) ja AWSC (Australian vesiturvallisuusneuvosto). Työssä otetaan myös huomioon opettaminen yläasteella, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuonna 2014. Työ perustuu Carlström & Carlström-Hagmanin kehitystyö malliin. Opinnäytetyö on tuotekehitystyö, jonka aiheena on tuotteen luominen ja kehittäminen. Tällä aineella pyrimme yhdessä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) kanssa kehittämään suomen vesiturvallisuutta. Työn tarkoituksena on kehittää opetusmateriaali video muodossa koulujen liikuntatunneille.