Produktlanseringsvloggar i kosmetik - En innehållsanalys
Boucht, Carlia-Bibiana (2018)
Boucht, Carlia-Bibiana
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721901
Tiivistelmä
Kosmetik har blivit alltmer populärt sedan 2000-talets början, mycket tack vare sociala medier. YouTube har möjliggjort för vloggare (videobloggare) att sprida kunskap om sminkprodukter och olika tekniker på applicering, vilket gynnar sminkvarumärken eftersom de får mera synlighet. Sociala medier är viktigt för företag eftersom man med hjälp av den kan kommunicera med få personer samtidigt som man kan nå miljontals individer. Det är även viktigt att företagen är kundcentrerade och känner till målgruppen till vilken de riktar sina produkter. Syftet med studien är att få en helhetsbild av vilken karaktär produktlansering i vloggar har samt hur tittarna engagerar sig på YouTube efter att de sett videoklippen. De variabler som undersöktes i studien är kontext, editering (specialeffekter), innehåll, rubrik och thumbnail (miniatyrbild) samt intryck. Engagemang studerades genom att analysera antalet prenumeranter, visningar, gillningar/ogillningar och kommentarer. Studien genomfördes som en innehållsanalys. Det är en flexibel metod som handlar om att analysera dokument och texter på ett systematiskt och replikerbart sätt. Till studien valdes fem vloggare vars videoklipp analyserades med ett på förhand bestämt observationsschema. Samtliga vloggare valdes på grund av storleken på deras kanaler och deras personlighet. Empirin i studien behandlar de observationer som gjordes enligt observationsschemat. Resultatet visar att det finns två tydliga kännetecken för produktlanseringsvloggar, de är informativa samt underhållande. Vloggarna är uppbyggda så att de inte enbart presenterar nylanserade produkter, utan även visar hur de appliceras på ansiktet medan de håller en rolig och lättsam stämning. I studien framkommer även att frågeställningar under videoklippen skapar engagemang i kommentarsfältet och hjälper vloggare att skapa en relation till sina följare. Största delen av kommentarerna är i positiv anda där vloggares personligheter hyllas och flera uppskattar även att de ger ärliga åsikter om produkterna. Med hjälp av intressanta rubriker och miniatyrbilder lockar de tittarna att klicka vidare till själva videoklippet. Cosmetics have become increasingly popular since the beginning of the 2000s, much thanks to social media. YouTube has enabled vloggers (Video Bloggers) to spread knowledge about makeup products and different application technologies, which benefits makeup brands because they get more visibility. Social media is important for companies, because with it it can communicate with few people while reaching millions of individuals. It is also important that companies are customer-centered and know the target audience to which they target their products. The purpose of the study is to get an overall picture of the nature of product launch in vlogs and how the viewers engage in YouTube after watching the videos. The variables studied in the study are context, editing (special effects), content, heading and thumbnail as well as impressions. Engagement was studied by analyzing the number of subscribers, views, likes/dislikes and comments. The study was conducted as a content analysis. It is a flexible method that involves analyzing documents and texts in a systematic and replicable manner. The study selected five vloggers whose videos were analyzed with a predetermined observation schedule. All vloggers were chosen because of the size of their channels and their personality. The presentation of results in the study deals with observations made according to the observation schedule. The result shows that there are two distinct features for product launches, they are informative as well as entertaining. The vlogs are designed to not only present newly launched products, but also show how they are applied on the face while keeping a fun and easy atmosphere. The study also reveals that questions under the videos create involvement in the comment field and help the writer to create a relationship with his followers. Most of the comments are in a positive spirit, where vlogger's personalities are celebrated, and many also appreciate that they give honest opinions about the products. With the help of interesting headlines and thumbnails, they encourage the viewers to click on the video itself.