Beaconit Helsingin seudun liikenteessä
Leminen, Markku (2018)
Leminen, Markku
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521731
Tiivistelmä
Joukkoliikenteen matkustajalaskennassa ongelmana edelleen on se, että täysin tyhjentävää tietoa matkustajan liikkumisesta ja käyttäytymisestä ei saada niin Helsingin seudulla kuin muuallakaan maailmassa. Tässä työssä tavoitteena on hakea vastauksia kysymykseen, miten beacon ja BLE tekniikka on hyödynnettävissä matkustajalaskennassa sekä joukkoliikennesuunnittelussa. Taustana on HSL:ssä meneillään oleva tutkimus liittyen beaconeihin ja älypuhelinten matkustussovelluksiin. Toimeksiantaja tälle työlle on HSL.
Tietoperustana työssä on tutkittu miten beaconeita hyödynnetään maailmalla joukkoliikenteen parissa, vähittäiskaupan alalla, lentokenttä- ja sairaalaympäristössä. Myös lainsäädäntöä, big dataa, kanta-asiakkuutta sekä joukkoliikenteen digitalisaatiota on käsitelty.
Tuloksena työssä syntyi ehdotus beacon ja BLE tekniikan testauksesta runkolinjalle 560, ja miten tätä testausta voidaan hyödyntää myös matkustajalaskennassa sekä joukkoliikennesuunnittelussa.
Johtopäätöksinä on, että beacon ja BLE tekniikassa on potentiaalia joukkoliikenteen matkustajalaskennan apuna, mutta tutkimusta tarvitaan vielä. Lainsäädännöllisesti matkustajaseurantaa ja liikennesuunnittelua on mahdollista toteuttaa hyödyntäen beaconeita ja BLE tekniikkaa. Digitalisaatiota on vietävä joukkoliikenteeseen, tätä edellyttää muun muassa hallitusohjelma. Haastena on, miten saadaan matkustaja suostuteltua yhteistyöhön beacon tekniikan käyttäjäksi.
Tietoperustana työssä on tutkittu miten beaconeita hyödynnetään maailmalla joukkoliikenteen parissa, vähittäiskaupan alalla, lentokenttä- ja sairaalaympäristössä. Myös lainsäädäntöä, big dataa, kanta-asiakkuutta sekä joukkoliikenteen digitalisaatiota on käsitelty.
Tuloksena työssä syntyi ehdotus beacon ja BLE tekniikan testauksesta runkolinjalle 560, ja miten tätä testausta voidaan hyödyntää myös matkustajalaskennassa sekä joukkoliikennesuunnittelussa.
Johtopäätöksinä on, että beacon ja BLE tekniikassa on potentiaalia joukkoliikenteen matkustajalaskennan apuna, mutta tutkimusta tarvitaan vielä. Lainsäädännöllisesti matkustajaseurantaa ja liikennesuunnittelua on mahdollista toteuttaa hyödyntäen beaconeita ja BLE tekniikkaa. Digitalisaatiota on vietävä joukkoliikenteeseen, tätä edellyttää muun muassa hallitusohjelma. Haastena on, miten saadaan matkustaja suostuteltua yhteistyöhön beacon tekniikan käyttäjäksi.