Arvoista journalismiksi – tapaustutkimus Aina-verkkomediasta
Repo, Helka (2018)
Repo, Helka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421536
Tiivistelmä
Journalismia tai journalistisia keinoja hyödyntävää viestintää tuottavat perinteisten mediayritysten lisäksi erinäiset järjestöt, yritykset ja muut organisaatiot. Monenlaiset organisaatiot julkaisevat tänä päivänä omaa lehteä, joka voi sisältää myös journalistisia juttuja. Tämä opinnäytetyö tarkastelee arvolähtöisen, muun kuin mediayrityksen julkaiseman median rakentumista tapaustutkimuksen avulla.
Tapaustutkimuksen kohteena on Kansanvalistusseuran kesällä 2017 julkaisema Aina-verkkomedia. Opinnäytetyö kysyy, Aina-verkkomedian tapausta hyödyntäen, miten tiettyjen arvojen ja teemojen edistämiseen sitoutunut media tuotetaan, miten tällaisen median konsepti muodostuu ja miten mediakonseptin lähtökohdat ja toteutus kohtaavat sen sisällöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on paitsi tarkastella lähemmin mediakonseptin synnyttämistä myös tuoda analyysin kohteeksi ja journalismin tutkimukseen julkaisuja, joiden taustalla on muu organisaatio kuin mediayritys. Tietoperustassani pohdin erityisesti arvojen ja arvolähtöisyyden suhdetta journalismiin sekä toisaalta journalismin suhdetta viestintään ja sisältömarkkinointiin.
Menetelmällisesti työ jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäisessä vaiheessa asemoin Aina-verkkomedian journalismin kentälle hyödyntämällä benchmarkkausta eli vertailukehittämistä. Haastattelin osiota varten kolme julkaisua: Inhimillisiä Uutisia, Viesti-lehden ja Tulvan. Toisessa osiossa luon katsauksen Ainan mediakonseptiin Merja Helteen ja Maija Töyryn mediakonseptikehikkoa hyödyntämällä. Kolmannessa osiossa tarkastelen sisällönanalyysin avulla, miten syvälukijakyselyn vastaajat mieltävät Ainan sisältöjen arvot, teemat ja aiheiden käsittelyn.
Opinnäytetyö osoittaa, että muiden kuin mediayritysten tuottamille julkaisuille on oma paikkansa journalismissa ja mediakentällä. Niin sanottuihin perinteisiin, mediayritysten tuottamiin julkaisuihin verrattuna aiheet ovat usein rajatut ja arvopohjaan nojaaminen rajaa myös näkökulmaa. Kun arvot on kuitenkin tuotu läpinäkyvästi esille, ne pikemminkin avartavat journalismin tarjontaa kuin supistavat sitä. Monissa tällaisissa medioissa arvojen edistäminen on viety johdonmukaisesti myös käytäntöön ja toimitusprosesseihin. Sisällönanalyysi Aina-verkkomedian lukijakyselyn tuloksista viestittää, että mediakonseptin mukaiset arvot ja tavoitteet välittyvät sisällöistä myös lukijoille. Työ osoittaa, että monissa järjestöissä ja organisaatioissa tuotetaan arvokasta, monipuolista ja laadukasta journalismia. Siksi ne olisi syytä huomioida myös tutkimuksen kentällä.
Tapaustutkimuksen kohteena on Kansanvalistusseuran kesällä 2017 julkaisema Aina-verkkomedia. Opinnäytetyö kysyy, Aina-verkkomedian tapausta hyödyntäen, miten tiettyjen arvojen ja teemojen edistämiseen sitoutunut media tuotetaan, miten tällaisen median konsepti muodostuu ja miten mediakonseptin lähtökohdat ja toteutus kohtaavat sen sisällöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on paitsi tarkastella lähemmin mediakonseptin synnyttämistä myös tuoda analyysin kohteeksi ja journalismin tutkimukseen julkaisuja, joiden taustalla on muu organisaatio kuin mediayritys. Tietoperustassani pohdin erityisesti arvojen ja arvolähtöisyyden suhdetta journalismiin sekä toisaalta journalismin suhdetta viestintään ja sisältömarkkinointiin.
Menetelmällisesti työ jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäisessä vaiheessa asemoin Aina-verkkomedian journalismin kentälle hyödyntämällä benchmarkkausta eli vertailukehittämistä. Haastattelin osiota varten kolme julkaisua: Inhimillisiä Uutisia, Viesti-lehden ja Tulvan. Toisessa osiossa luon katsauksen Ainan mediakonseptiin Merja Helteen ja Maija Töyryn mediakonseptikehikkoa hyödyntämällä. Kolmannessa osiossa tarkastelen sisällönanalyysin avulla, miten syvälukijakyselyn vastaajat mieltävät Ainan sisältöjen arvot, teemat ja aiheiden käsittelyn.
Opinnäytetyö osoittaa, että muiden kuin mediayritysten tuottamille julkaisuille on oma paikkansa journalismissa ja mediakentällä. Niin sanottuihin perinteisiin, mediayritysten tuottamiin julkaisuihin verrattuna aiheet ovat usein rajatut ja arvopohjaan nojaaminen rajaa myös näkökulmaa. Kun arvot on kuitenkin tuotu läpinäkyvästi esille, ne pikemminkin avartavat journalismin tarjontaa kuin supistavat sitä. Monissa tällaisissa medioissa arvojen edistäminen on viety johdonmukaisesti myös käytäntöön ja toimitusprosesseihin. Sisällönanalyysi Aina-verkkomedian lukijakyselyn tuloksista viestittää, että mediakonseptin mukaiset arvot ja tavoitteet välittyvät sisällöistä myös lukijoille. Työ osoittaa, että monissa järjestöissä ja organisaatioissa tuotetaan arvokasta, monipuolista ja laadukasta journalismia. Siksi ne olisi syytä huomioida myös tutkimuksen kentällä.