Verkkosovelluksen käytettävyyden arviointi ja käytettävyystestaus
Rantanen, Jarkko (2018)
Rantanen, Jarkko
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321361
Tiivistelmä
Käytettävyys on ominaisuus, joka ilmenee käyttäjän ja tuotteen välisessä vuorovaikutuksessa. Tietokoneiden ja mobiililaitteiden määrän lisääntyminen ja kehittymisen myötä erilaisia ohjelmistoja ja käyttöliittymiä on nykyään äärettömän paljon. Huolellisesti suunniteltu ja toteutettu käyttöliittymä takaa asiakastyytyväisyyden sekä erottumisen muiden ohjelmistojen joukosta. Opinnäytetyön toimeksiantajalla, Oy Everon Ab:llä on käytössään verkkosovellus, jota käytetään hoitajakutsujärjestelmän hallinointiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida verkossa toimivan sovelluksen käyttöliittymän käytettävyyttä asiakkaan näkökulmasta. Arvioinnin kohteena oli terveyden- ja sosiaalihuollon mobiiliratkaisuihin erikoistuneen Oy Everon Ab:n hoitajakutsujärjestelmän hallinnointiin tarkoitettu sovellus. Arvioinnissa keskityttiin erityisesti käyttöliittymän elementtien näkyvyyteen ja intuitiivisuuteen. Järjestelmän helppokäyttöisyyttä arvioitiin lisäksi lyhyen käytettävyystestin avulla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin Jakob Nielsenin ja Donald Normanin ajatuksiin käyttöliittymäsuunnittelusta ja käytettävyyden yleisistä periaatteista sekä standardeihin SFS EN ISO 9241-110 sekä SFS EN ISO 9241-151. Työssä huomioitiin myös lyhyesti uusi saavutettavuusdirektiivi, joka tuli voimaan vuoden 2016 lopulla. Koska arviointi suoritettiin vielä kehitysvaiheessa olevalle käyttöliittymälle, työssä tutkittiin myös nykyistä käyttöliittymää, jotta ymmärrettäisiin ohjelmiston kokonaisuus ja ominaisuudet.
Työssä vertailtiin käyttöliittymän ominaisuuksia, ulkoasua ja intuitiivisuutta Nielsenin ja Normanin käytettävyyden yleisiin periaatteisiin sekä standardien ja saavutettavuusdirektiivin suosituksiin. Lisäksi työssä vertailtiin uutta ohjelmistoversiota nykyiseen versioon ja tutkittiin, mitä parannuksia on jo tehty. Käytettävyystesti muodostui lähinnä toimintojen testauksesta ja testihenkilöiden tekemästä arvioinnista.
Työn tuloksena saatiin arvioitua ja testattua sovelluksen käytettävyys ja todettiin, että se noudattaa suurimmalta osin käytettävyyden yleisiä periaatteita sekä standardien ohjeistuksia. Työ toi myös ilmi puutteita järjestelmän antamasta palautteesta ja tuesta käyttäjälle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida verkossa toimivan sovelluksen käyttöliittymän käytettävyyttä asiakkaan näkökulmasta. Arvioinnin kohteena oli terveyden- ja sosiaalihuollon mobiiliratkaisuihin erikoistuneen Oy Everon Ab:n hoitajakutsujärjestelmän hallinnointiin tarkoitettu sovellus. Arvioinnissa keskityttiin erityisesti käyttöliittymän elementtien näkyvyyteen ja intuitiivisuuteen. Järjestelmän helppokäyttöisyyttä arvioitiin lisäksi lyhyen käytettävyystestin avulla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin Jakob Nielsenin ja Donald Normanin ajatuksiin käyttöliittymäsuunnittelusta ja käytettävyyden yleisistä periaatteista sekä standardeihin SFS EN ISO 9241-110 sekä SFS EN ISO 9241-151. Työssä huomioitiin myös lyhyesti uusi saavutettavuusdirektiivi, joka tuli voimaan vuoden 2016 lopulla. Koska arviointi suoritettiin vielä kehitysvaiheessa olevalle käyttöliittymälle, työssä tutkittiin myös nykyistä käyttöliittymää, jotta ymmärrettäisiin ohjelmiston kokonaisuus ja ominaisuudet.
Työssä vertailtiin käyttöliittymän ominaisuuksia, ulkoasua ja intuitiivisuutta Nielsenin ja Normanin käytettävyyden yleisiin periaatteisiin sekä standardien ja saavutettavuusdirektiivin suosituksiin. Lisäksi työssä vertailtiin uutta ohjelmistoversiota nykyiseen versioon ja tutkittiin, mitä parannuksia on jo tehty. Käytettävyystesti muodostui lähinnä toimintojen testauksesta ja testihenkilöiden tekemästä arvioinnista.
Työn tuloksena saatiin arvioitua ja testattua sovelluksen käytettävyys ja todettiin, että se noudattaa suurimmalta osin käytettävyyden yleisiä periaatteita sekä standardien ohjeistuksia. Työ toi myös ilmi puutteita järjestelmän antamasta palautteesta ja tuesta käyttäjälle.