Market-entry strategy for a med-tech solution from Finland to Vietnam : case study
Karlsson, Lassi; Saarinen, Lauri (2018)
Karlsson, Lassi
Saarinen, Lauri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321264
Tiivistelmä
Kun nuori yritys tähtää kansainvälisille markkinoille lääketeknologiatuotteen kanssa, sen on tärkeää ymmärtää uusien markkinoiden uhat ja mahdollisuudet. Sen on myös oleellista ymmärtää eri markkinoilletulomallien merkitys sekä valita markkinoilletulomalli, joka auttaa yritystä saavuttamaan tavoitteensa parhaiten.
Tämä opinnäytetyö tutkii kolmea avaintekijää markkinoilletulostrategiassa. Nämä ovat merkittävimmät uhat toimialalla, markkinoilletulomallit sekä sopivimmat markkinasegmentit. Tutkimukseen perustuen merkittävin uhka toimeksiantajayrityksellemme on tuottajien muodostama uhka. Tämä johtuu tuottajien vähyydestä toimialalla sekä immateriaalioikeuksien tuomista rajoitteista. Sopivin markkinoilletulomalli toimeksiantajalle on suora vienti. Se vaatii vähän välikäsiä ja sopii säänneltyyn toimialaan Vietnamissa parhaiten. Toimeksiantajalle sopivin markkinasegmentti on suuret julkiset sairaalat kaupunkiympäristössä. Tämä segmentti on potentiaalisin, sillä kysyntä tässä segmentissä on voimakkainta ja julkisten sairaalojen infrastruktuuri on kokonaisuudessaan paremmassa kunnossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Asiantuntijahaastatteluja ja markkinointityökaluja käytettiin johtopäätösten tekemiseen. Haastattelut tehtiin etukäteen valituille osallistujille, jotta voitiin varmistua, että vastaukset olisivat mahdollisimman oleellisia. Vastauksiin perustuen otettiin huomioon tekijät, jotka tulee ottaa huomioon kansainvälistymisprosessissa ja miten yritys voi soveltaa näitä tekijöitä käytännössä.
Tämä opinnäytetyö tutkii kolmea avaintekijää markkinoilletulostrategiassa. Nämä ovat merkittävimmät uhat toimialalla, markkinoilletulomallit sekä sopivimmat markkinasegmentit. Tutkimukseen perustuen merkittävin uhka toimeksiantajayrityksellemme on tuottajien muodostama uhka. Tämä johtuu tuottajien vähyydestä toimialalla sekä immateriaalioikeuksien tuomista rajoitteista. Sopivin markkinoilletulomalli toimeksiantajalle on suora vienti. Se vaatii vähän välikäsiä ja sopii säänneltyyn toimialaan Vietnamissa parhaiten. Toimeksiantajalle sopivin markkinasegmentti on suuret julkiset sairaalat kaupunkiympäristössä. Tämä segmentti on potentiaalisin, sillä kysyntä tässä segmentissä on voimakkainta ja julkisten sairaalojen infrastruktuuri on kokonaisuudessaan paremmassa kunnossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Asiantuntijahaastatteluja ja markkinointityökaluja käytettiin johtopäätösten tekemiseen. Haastattelut tehtiin etukäteen valituille osallistujille, jotta voitiin varmistua, että vastaukset olisivat mahdollisimman oleellisia. Vastauksiin perustuen otettiin huomioon tekijät, jotka tulee ottaa huomioon kansainvälistymisprosessissa ja miten yritys voi soveltaa näitä tekijöitä käytännössä.