MuksuPupu tutustuu lähiympäristöön materiaalipaketti varhaiskasvattajille : Muksubussi oppimisympäristön laajentamisen välineenä
Palmroos, Noora; Stenman, Jemina (2018)
Palmroos, Noora
Stenman, Jemina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221170
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää luonto- ja ympäristökasvatukseen liittyvä materiaalipaketti kasvattajille, jossa hyödynnetään Muksubussia kulkuvälineenä. Aiheen laajuuden vuoksi tarkemmaksi näkökulmaksi valikoitui se, miten Muksubussia voidaan hyödyntää luonto- ja ympäristökasvatuksen toteuttamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnitelmallisuutta ja toteutumista. Toisena tavoitteena oli laajentaa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä käyttämällä Muksubussia apuvälineenä. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Muksubussi Oy:n ja Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen teoriasta, varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä ja oppimisen alueista, pienryhmätoiminnasta ja osallisuudesta, luonto- ja ympäristökasvatuksesta sekä Muksubussin esittelystä. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi MuksuPupu tutustuu lähiympäristöön materiaalipaketti varhaiskasvattajille. Materiaalin aluksi MuksuPupu toivottaa kasvattajat ja lapset tervetulleiksi. Materiaalipaketti sisältää kolme osaa. Ensimmäinen osa on kasvattajan kartta, josta löytyy rastipaikat. Toisena osana materiaalissa on lapsille suunnattu kartta, jossa pupu seikkailee rastilta toiselle. Kolmas materiaalin osa on ohjekortit osio, joka sisältää rasteilla tarvittavat ohjeet ja lisämateriaalit.
Opinnäytetyön tuotosta arvioitiin kasvattajille lähetetyn palautekyselyn avulla. Palautekyselyyn vastaajat olivat tyytyväisiä materiaalipakettiin ja voisivat suositella sitä myös toisille varhaiskasvattajille luonto- ja ympäristökasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttamisen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen teoriasta, varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä ja oppimisen alueista, pienryhmätoiminnasta ja osallisuudesta, luonto- ja ympäristökasvatuksesta sekä Muksubussin esittelystä. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi MuksuPupu tutustuu lähiympäristöön materiaalipaketti varhaiskasvattajille. Materiaalin aluksi MuksuPupu toivottaa kasvattajat ja lapset tervetulleiksi. Materiaalipaketti sisältää kolme osaa. Ensimmäinen osa on kasvattajan kartta, josta löytyy rastipaikat. Toisena osana materiaalissa on lapsille suunnattu kartta, jossa pupu seikkailee rastilta toiselle. Kolmas materiaalin osa on ohjekortit osio, joka sisältää rasteilla tarvittavat ohjeet ja lisämateriaalit.
Opinnäytetyön tuotosta arvioitiin kasvattajille lähetetyn palautekyselyn avulla. Palautekyselyyn vastaajat olivat tyytyväisiä materiaalipakettiin ja voisivat suositella sitä myös toisille varhaiskasvattajille luonto- ja ympäristökasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttamisen tueksi.