Opintojen ohjaus Kajaanin ammattikorkeakoulussa
Heikkinen, E; Jormakka, R; Kurtelius, J; Loikkanen, K; Meriläinen, A; Puskala, P; Rajander, T; Sievers, K; Sievänen, R; Turunen, H; Vaattovaara, P (2018)
Heikkinen, E
Jormakka, R
Kurtelius, J
Loikkanen, K
Meriläinen, A
Puskala, P
Rajander, T
Sievers, K
Sievänen, R
Turunen, H
Vaattovaara, P
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7219-34-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7219-34-8
Tiivistelmä
Opintojen ohjausta pidetään tärkeänä korkeaasteen koulutuksessa. Ammattikorkeakoululaissa (932/2014) ja - asetuksessa (1129/2014) ohjaustoimintaa käsitellään vähän. Lain mukaan ammattikorkeakoulun tehtävänä on ”antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea yksilön ammatillista kasvua. Lisäksi ammattikorkeakoulun tehtävänä on harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulun tulee edistää elinikäistä oppimista”. (Ammattikorkeakoululaki 932/2014, Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014.)
Tehtäviä täyttäessään ammattikorkeakouluissa tarvitaan ohjauksellista osaamista. Ohjaus käsitteenä voidaan kuitenkin ymmärtää eri tavoin. Tämän vuoksi tarvitaan yhteistä sopimusta siitä, mitä ohjauksella tarkoitetaan ja miten ohjaus kokonaisuutena järjestetään.
Tässä ohjauksen toimintamallissa esitetään, miten ohjaus Kajaanin ammattikorkeakoulussa ymmärretään ja miten se käytännössä järjestetään. Ohjaus on osa pedagogista toimintaa, joka kuvataan tarkemmin cKAMKin pedagogisessa toimintamallissa. Ohjauksen toimintamallin tavoitteena on helpottaa kaikkia koulun henkilöstöryhmiä tunnistamaan oma roolinsa opintojen ohjaustoiminnassa sekä auttaa myös opiskelijaa hahmottamaan ohjauspalvelujen kokonaisuus. Tämän julkaisun perustana on lehtori, Teija Vainikan opinto-ohjaajakoulutuksen kehittämistehtävä. Julkaisun sisältöjen päivittämisestä on vastannut kehitysjohtaja Eija Heikkinen sekä ohjauksen tiimi.
Tehtäviä täyttäessään ammattikorkeakouluissa tarvitaan ohjauksellista osaamista. Ohjaus käsitteenä voidaan kuitenkin ymmärtää eri tavoin. Tämän vuoksi tarvitaan yhteistä sopimusta siitä, mitä ohjauksella tarkoitetaan ja miten ohjaus kokonaisuutena järjestetään.
Tässä ohjauksen toimintamallissa esitetään, miten ohjaus Kajaanin ammattikorkeakoulussa ymmärretään ja miten se käytännössä järjestetään. Ohjaus on osa pedagogista toimintaa, joka kuvataan tarkemmin cKAMKin pedagogisessa toimintamallissa. Ohjauksen toimintamallin tavoitteena on helpottaa kaikkia koulun henkilöstöryhmiä tunnistamaan oma roolinsa opintojen ohjaustoiminnassa sekä auttaa myös opiskelijaa hahmottamaan ohjauspalvelujen kokonaisuus. Tämän julkaisun perustana on lehtori, Teija Vainikan opinto-ohjaajakoulutuksen kehittämistehtävä. Julkaisun sisältöjen päivittämisestä on vastannut kehitysjohtaja Eija Heikkinen sekä ohjauksen tiimi.