Musiikkituottaja 2.0 : Musiikkituottajuuden muutos vaikuttajasta tekijäksi
Millner, Dennis (2018)
Millner, Dennis
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020722
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on populaarimusiikin tuottaminen ja siinä ajan varrella tapahtuneet muutokset. Tarkoituksena on perehtyä siihen, mistä musiikin tuottaminen juontaa juurensa sekä miksi ja miten se on kehittynyt tarkoittamaan sitä mitä se tänä päivänä voi pitää sisällään. Tavoitteena on selkeyttää musiikkituottajan käsitettä ja selvittää miten rooli on muuttunut sen perinteisestä määritelmästä.
Päästäkseni käsiksi siihen, miten musiikin tuottaminen on alkanut ja mitkä tapahtumat ovat muovanneet sitä ajan saatossa, tutustun äänentallennuksen ja ääniteteollisuuden historiaan käyttäen lähteenä alan kirjallisuutta ja nykypäivän tilanteen hahmottamiseksi teen katsauksen tämän päivän musiikkitilastoihin ja haen tarttumapintaa myös artikkeleista sekä videolähteistä.
Opinnäytetyön tulokset tukivat niitä ajatuksia, joille käsitykseni ja työn motiivi perustuivat eli siihen, että musiikkituottajan rooli on useassa projektissa tänä päivänä keskeisesti erilainen kuin mikä tuottajan rooli on perinteisesti ollut ja myös minä se tunnutaan tänä päivänäkin pääasiassa nähtävän.
Alkuperäinen musiikkituottajan tehtävä on ollut työskennellä yhtyeen kanssa, ohjaten ja vaikuttaen äänitettäviin teoksiin ja varmistaa, että lopputuote kuulostaa hyvältä äänitteeltä soitettuna. Diskon, hiphopin ja elektronisen musiikin työskentelymetodit yhdessä teknologisen kehityksen ja yhteiskunnallisen digitalisoitumisen kanssa ajan myötä muovasivat musiikin tuottamisen käsitettä ja loivat modernin tuottamisen muodon ja musiikkituottajan, joka ei pelkästään työskentele musiikin tallennuksen parissa vaikuttaen äänitteen kuulokuvaan ja varmistaen sen laatua, vaan joka määrittää keskeisesti tallenteiden musiikillista sekä soundillista sisältöä monesti vastaten valtaosasta soivan materiaalin luontia.
Päästäkseni käsiksi siihen, miten musiikin tuottaminen on alkanut ja mitkä tapahtumat ovat muovanneet sitä ajan saatossa, tutustun äänentallennuksen ja ääniteteollisuuden historiaan käyttäen lähteenä alan kirjallisuutta ja nykypäivän tilanteen hahmottamiseksi teen katsauksen tämän päivän musiikkitilastoihin ja haen tarttumapintaa myös artikkeleista sekä videolähteistä.
Opinnäytetyön tulokset tukivat niitä ajatuksia, joille käsitykseni ja työn motiivi perustuivat eli siihen, että musiikkituottajan rooli on useassa projektissa tänä päivänä keskeisesti erilainen kuin mikä tuottajan rooli on perinteisesti ollut ja myös minä se tunnutaan tänä päivänäkin pääasiassa nähtävän.
Alkuperäinen musiikkituottajan tehtävä on ollut työskennellä yhtyeen kanssa, ohjaten ja vaikuttaen äänitettäviin teoksiin ja varmistaa, että lopputuote kuulostaa hyvältä äänitteeltä soitettuna. Diskon, hiphopin ja elektronisen musiikin työskentelymetodit yhdessä teknologisen kehityksen ja yhteiskunnallisen digitalisoitumisen kanssa ajan myötä muovasivat musiikin tuottamisen käsitettä ja loivat modernin tuottamisen muodon ja musiikkituottajan, joka ei pelkästään työskentele musiikin tallennuksen parissa vaikuttaen äänitteen kuulokuvaan ja varmistaen sen laatua, vaan joka määrittää keskeisesti tallenteiden musiikillista sekä soundillista sisältöä monesti vastaten valtaosasta soivan materiaalin luontia.