Vuorovaikutusta virtuaalisuuden keinoin : Sosiaalisesti vetäytyneiden toiveita virtuaalisesta koulutuksesta ja toiminnasta
Sipponen, Katri; Nieminen, (Marjo) Anniina (2018)
Sipponen, Katri
Nieminen, (Marjo) Anniina
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120920607
Tiivistelmä
Määrällisen opinnäytetyön aiheena oli kyselyn avulla selvittää virtuaalisia koulutus- ja toimintatarpeita sekä kiinnostuksia Harjulan kansalaisopiston suunnitteilla olevaan virtuaaliluokkaan. Kyselyn vastaajina toimivat Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueella olevat sosiaalisen kuntoutuksen piirissä olevat henkilöt, jotka eivät halua poistua kotoaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselyn kautta kerätä mielipiteitä, jotta Harjulan kansalaisopisto osaisi järjestää sellaista toimintaa tai koulutusta, joka kiinnostaisi hankkeen kohderyhmää.
Kyselyn vastausten lisäksi opinnäytetyön aineistona käytettiin puhelimen välityksellä toteutettuja jatkohaastatteluja, joihin kyselyn vastaajat saivat osallistua halutessaan. Niissä tarkennettiin vastaajien toiveita virtuaalisesta koulutuksesta ja toiminnasta sekä selvitettiin internetin käyttökokemuksia.
Teoriaosuudessa käsiteltiin virtuaaliseen toimintaan ja kotiin vetäytymiseen liittyviä käsitteitä, joita olivat virtuaalinen yhteisöllisyys, osallisuus ja osattomuus, yksinäisyys, sosiaalinen vetäytyminen, virtuaalinen voimaantuminen, digitaalinen toiminta sekä oppimismotivaatio.
Kyselyn vastausten lisäksi opinnäytetyön aineistona käytettiin puhelimen välityksellä toteutettuja jatkohaastatteluja, joihin kyselyn vastaajat saivat osallistua halutessaan. Niissä tarkennettiin vastaajien toiveita virtuaalisesta koulutuksesta ja toiminnasta sekä selvitettiin internetin käyttökokemuksia.
Teoriaosuudessa käsiteltiin virtuaaliseen toimintaan ja kotiin vetäytymiseen liittyviä käsitteitä, joita olivat virtuaalinen yhteisöllisyys, osallisuus ja osattomuus, yksinäisyys, sosiaalinen vetäytyminen, virtuaalinen voimaantuminen, digitaalinen toiminta sekä oppimismotivaatio.