Rasavillien rentoutumisretki : alakouluikäisten ADHD-lasten rentoutumiskeinot, ohjelehtinen vanhemmille
Hiltunen, Annukka; Saarinen, Satu; Ylismäki, Manja (2018)
Hiltunen, Annukka
Saarinen, Satu
Ylismäki, Manja
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020774
Tiivistelmä
ADHD on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, jolle on ominaista kehitystasoon sopimaton jatkuva tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus, impulsiivinen käytös sekä toiminnan ohjauksen haasteet. ADHD:n oireet ja heikentynyt toiminnanohjaus ovat yleisiä stressin aiheuttajia. Kaikki ylivilkkaus ei ole ADHD:ta, vaan sen diagnosointiin on tietyt kriteerit.
Rentoutuminen antaa lapselle levähdyshetken, jonka aikana keho ja mieli voivat palautua. Rentoutuessa ääreisverenkierto lisääntyy, verisuonet laajenevat, verenpaine laskee, sydämen lyöntitiheys ja hengitystiheys laskevat. Rentoutumisen myötä verenkierto lihaksissa ja kudoksissa lisääntyy ja ne saavat paremmin veren kuljettamia happea ja ravinteita. Rentoutuminen tehostaa voimavarojen palautumista ja vähentää jännitystiloja. Rentoutuneena myös unen laatu paranee, syvenee ja pitenee sekä stressihormonien taso laskee.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli luoda ohjelehtinen rentoutumiskeinoista, joita ADHD-lapset voivat toteuttaa yhdessä vanhempiensa kanssa. Ohjelehtisellä haluttiin tarjota keinoja, joiden avulla ADHD-lapset oppisivat rentoutumisen taitoja ja löytäisivät itselleen sopivan tavan hengähtää arjen keskellä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mannerheimin Lastensuojelu liiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö.
Ohjelehtiseen suunniteltiin rentoutumiskeinoja käyttäen perustana teoriatietoa ADHD:sta ja rentoutumismenetelmistä sekä toimeksiantajan työntekijöiden asiantuntemusta. Kehittämistyö toteutettiin spiraalimallin mukaisesti arvioiden ja kehittäen rentoutumiskeinoja useassa eri syk-lissä. Toimeksiantajan työntekijät arvioivat rentoutumiskeinojen toimivuutta kokeilemalla keinoja lasten kanssa tai aiemman kokemuksensa perusteella. Palautteen keräämiseen käytimme ky-selyjä. Ohjelehtiseen kehitettiin 18 eri rentoutumiskeinoa kuuden eri teeman alle. Ohjelehtiseen kirjoitettiin myös yleistä tietoa rentoutumisen hyödyistä ja edellytyksistä.
Rentoutuminen antaa lapselle levähdyshetken, jonka aikana keho ja mieli voivat palautua. Rentoutuessa ääreisverenkierto lisääntyy, verisuonet laajenevat, verenpaine laskee, sydämen lyöntitiheys ja hengitystiheys laskevat. Rentoutumisen myötä verenkierto lihaksissa ja kudoksissa lisääntyy ja ne saavat paremmin veren kuljettamia happea ja ravinteita. Rentoutuminen tehostaa voimavarojen palautumista ja vähentää jännitystiloja. Rentoutuneena myös unen laatu paranee, syvenee ja pitenee sekä stressihormonien taso laskee.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli luoda ohjelehtinen rentoutumiskeinoista, joita ADHD-lapset voivat toteuttaa yhdessä vanhempiensa kanssa. Ohjelehtisellä haluttiin tarjota keinoja, joiden avulla ADHD-lapset oppisivat rentoutumisen taitoja ja löytäisivät itselleen sopivan tavan hengähtää arjen keskellä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mannerheimin Lastensuojelu liiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö.
Ohjelehtiseen suunniteltiin rentoutumiskeinoja käyttäen perustana teoriatietoa ADHD:sta ja rentoutumismenetelmistä sekä toimeksiantajan työntekijöiden asiantuntemusta. Kehittämistyö toteutettiin spiraalimallin mukaisesti arvioiden ja kehittäen rentoutumiskeinoja useassa eri syk-lissä. Toimeksiantajan työntekijät arvioivat rentoutumiskeinojen toimivuutta kokeilemalla keinoja lasten kanssa tai aiemman kokemuksensa perusteella. Palautteen keräämiseen käytimme ky-selyjä. Ohjelehtiseen kehitettiin 18 eri rentoutumiskeinoa kuuden eri teeman alle. Ohjelehtiseen kirjoitettiin myös yleistä tietoa rentoutumisen hyödyistä ja edellytyksistä.