Employer branding : Hur man attraherar, rekryterar och behåller rätt personal från Generation Y
Langels, Elin (2018)
Langels, Elin
Högskolan på Åland
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219431
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en litteraturstudie med syfte att undersöka hur företag bör göra för att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare som är födda 1980-1999, den så kallade Generation Y. Grunden till att jag valde detta ämne var för att jag anser att det kommer att bli allt viktigare för företag att fokusera på hur den egna organisationen framstår och agerar för att få rätt sorts medarbetare. I och med generationsskiftet behöver företag förändra sitt synsätt på personal för att lyckas attrahera den ifrågasättande och krävande unga generationen.
Arbetet tar upp teorier och tidigare forskning om Generation X och Generation Y för att få en uppfattning om vad det är som skiljer dem åt rent generellt. Det behandlar även teorier och forskning om rekrytering, kompetens, intern marknadsföring och image, employer branding, motivation och ledarskap. Jag har använt mig av aktuell forskning för att få ett så tidsenligt och trovärdigt resultat som möjligt. Examensarbetet besvarar frågeställningen; Vad bör företag tänka på för att kunna attrahera, rekrytera och behålla rätt medarbetare från Generation Y?
Resultatet visar att Generation Y har fler krav på sin arbetsgivare än man har sett tidigare och att de inte planerar att stanna länge på en och samma arbetsplats. Arbetsgivaren är tvungen att anpassa sig efter arbetstagarnas önskemål för att kunna rekrytera rätt kompetens och försöka få ut så stor nytta som möjligt ur dem innan de söker sig vidare. Generation Y vill söka sig vidare till nya utmaningar och upptäcka nya arbetsgivare, och det är därför inte värt för arbetsgivaren att försöka behålla personalen längre än de själva önskar. Detta innebär att företag istället för att satsa tid och resurser på att försöka behålla personal, kan behöva se över strategier för att få in ny personal så snabbt som möjligt i arbetsrutinerna.
Arbetet tar upp teorier och tidigare forskning om Generation X och Generation Y för att få en uppfattning om vad det är som skiljer dem åt rent generellt. Det behandlar även teorier och forskning om rekrytering, kompetens, intern marknadsföring och image, employer branding, motivation och ledarskap. Jag har använt mig av aktuell forskning för att få ett så tidsenligt och trovärdigt resultat som möjligt. Examensarbetet besvarar frågeställningen; Vad bör företag tänka på för att kunna attrahera, rekrytera och behålla rätt medarbetare från Generation Y?
Resultatet visar att Generation Y har fler krav på sin arbetsgivare än man har sett tidigare och att de inte planerar att stanna länge på en och samma arbetsplats. Arbetsgivaren är tvungen att anpassa sig efter arbetstagarnas önskemål för att kunna rekrytera rätt kompetens och försöka få ut så stor nytta som möjligt ur dem innan de söker sig vidare. Generation Y vill söka sig vidare till nya utmaningar och upptäcka nya arbetsgivare, och det är därför inte värt för arbetsgivaren att försöka behålla personalen längre än de själva önskar. Detta innebär att företag istället för att satsa tid och resurser på att försöka behålla personal, kan behöva se över strategier för att få in ny personal så snabbt som möjligt i arbetsrutinerna.