Palveluliiketoiminnan kehittäminen: Arvoa tuottavan palveluketjun kehittäminen julkisomisteisessa ateriapalveluja tuottavassa osakeyhtiössä.
Albrecht, Kati (2010)
Albrecht, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047751
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Hyvinkää
Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen koulutusohjelma
Teollinen palveluliiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK)
Kati Albrecht
Palveluliiketoiminnan kehittäminen: Arvoa tuottavan palveluketjun kehittäminen julkisomisteisessa, ateriapalveluja tuottavassa osakeyhtiössä
Vuosi 2010 Sivumäärä 188
Tämän tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda ja kehittää arvoa tuottava palveluketju, jonka avulla selvitetään arvoa luovia/hävittäviä toimintoja sekä käytetään näitä tietoja asiakas-, kumppani- ja verkostoyhteistyön kehittämisessä. Palveluketju palveluprosesseineen kuvattiin kohdeyrityksen prosessi- ja laatujohtamisen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui seuraavista aihealueista: julkisomisteinen yritys arvon tuottajana, asiakkaat ja asiakkaiden kokema arvo, palveluketju- ja prosessit, kumppanuudet ja verkostoituminen, yritysten erilaiset toimintamallit sekä arvon laskemisen menetelmät ja mittarit.
Kehittämishankkeen toiminnallisessa osiossa analysoitiin taustayrityksen palvelujen tuottamista, ydin- ja tukiprosesseja, kumppaneita ja verkostoja sekä valittua liiketoimintamallia arvon luojina. Kehittämishankkeen oli määrä luoda toimeksiantajalle palveluketjun kuvaus. Lisäksi tuotoksina syntyivät palveluketjun kehittämis- ja arviointilomake sekä kuvaus edistyksellisestä liiketoimintamallista.
Päälähteinä käytettiin Christian Grönroosin, Jukka Vesalaisen sekä Katri Valkokarin ym. julkaisemia teoksia palvelujen johtamisesta, kumppanuuksista ja verkostoista liiketoiminnan kehittämisestä ja toimintamalleista. Lisäksi käytettiin Petri Kariston teosta, jossa oli laajasti käsitelty arvon tuottamista julkisella puolella.
Tutkimusote oli toimintatutkimus. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen kumppaneiden johtoa. Lisäksi käytettiin havainnointia sekä dokumenttianalyysia. Haastatteluaineisto analysoitiin luokituksen avulla. Arvoa tuottaviksi ja hävittäviksi luokiksi saatiin: liiketoimintastrategia, toimintamalli, organisaation asenne ja tahtotila, johtaminen ja viestintä. Huomioitavaa on, että nämä arvopääluokat halkovat yrityksen toimintoja kokonaisvaltaisesti.
Hankkeelle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Työn tuotoksena syntyi julkisomisteisen osakeyhtiön edistyksellinen arvoa tuottava toimintamalli sekä arvoa hävittävien ja tuottavien toimintojen luokittelu joiden pohjalta toimintaa voidaan jatkossa kehittää. Analysoinnin ja haastattelujen pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia mm. kumppanuuksien toiminnan sekä yrityksen sisäiselle jatkuvalle parantamiselle.
Tärkeimpänä kehitysehdotuksena arvoa tuottavia ja hävittäviä asioita tulee jatkossa kehittää ja seurata sovituilla toimenpiteillä ja ylläpitää niiden olemassaolon tietämystä koko organisaation piirissä. Arvotekijöiden esille tuomisessa ja käytännön toimintamallien kehittämisessä kannattaa keskittyä palveluketjun palveluprosessien totuuden hetkiin. Totuuden hetket esiintyvät yleensä prosessien rajapinnoissa. Näissä totuuden hetkissä yritys lunastaa asiakkaalle antamansa arvolupauksen.
Asiasanat: palveluketju, arvon tuottaminen, prosessi, kumppanuus, liiketoimintamalli.
Laurea Hyvinkää
Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen koulutusohjelma
Teollinen palveluliiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK)
Kati Albrecht
Palveluliiketoiminnan kehittäminen: Arvoa tuottavan palveluketjun kehittäminen julkisomisteisessa, ateriapalveluja tuottavassa osakeyhtiössä
Vuosi 2010 Sivumäärä 188
Tämän tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda ja kehittää arvoa tuottava palveluketju, jonka avulla selvitetään arvoa luovia/hävittäviä toimintoja sekä käytetään näitä tietoja asiakas-, kumppani- ja verkostoyhteistyön kehittämisessä. Palveluketju palveluprosesseineen kuvattiin kohdeyrityksen prosessi- ja laatujohtamisen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui seuraavista aihealueista: julkisomisteinen yritys arvon tuottajana, asiakkaat ja asiakkaiden kokema arvo, palveluketju- ja prosessit, kumppanuudet ja verkostoituminen, yritysten erilaiset toimintamallit sekä arvon laskemisen menetelmät ja mittarit.
Kehittämishankkeen toiminnallisessa osiossa analysoitiin taustayrityksen palvelujen tuottamista, ydin- ja tukiprosesseja, kumppaneita ja verkostoja sekä valittua liiketoimintamallia arvon luojina. Kehittämishankkeen oli määrä luoda toimeksiantajalle palveluketjun kuvaus. Lisäksi tuotoksina syntyivät palveluketjun kehittämis- ja arviointilomake sekä kuvaus edistyksellisestä liiketoimintamallista.
Päälähteinä käytettiin Christian Grönroosin, Jukka Vesalaisen sekä Katri Valkokarin ym. julkaisemia teoksia palvelujen johtamisesta, kumppanuuksista ja verkostoista liiketoiminnan kehittämisestä ja toimintamalleista. Lisäksi käytettiin Petri Kariston teosta, jossa oli laajasti käsitelty arvon tuottamista julkisella puolella.
Tutkimusote oli toimintatutkimus. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen kumppaneiden johtoa. Lisäksi käytettiin havainnointia sekä dokumenttianalyysia. Haastatteluaineisto analysoitiin luokituksen avulla. Arvoa tuottaviksi ja hävittäviksi luokiksi saatiin: liiketoimintastrategia, toimintamalli, organisaation asenne ja tahtotila, johtaminen ja viestintä. Huomioitavaa on, että nämä arvopääluokat halkovat yrityksen toimintoja kokonaisvaltaisesti.
Hankkeelle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Työn tuotoksena syntyi julkisomisteisen osakeyhtiön edistyksellinen arvoa tuottava toimintamalli sekä arvoa hävittävien ja tuottavien toimintojen luokittelu joiden pohjalta toimintaa voidaan jatkossa kehittää. Analysoinnin ja haastattelujen pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia mm. kumppanuuksien toiminnan sekä yrityksen sisäiselle jatkuvalle parantamiselle.
Tärkeimpänä kehitysehdotuksena arvoa tuottavia ja hävittäviä asioita tulee jatkossa kehittää ja seurata sovituilla toimenpiteillä ja ylläpitää niiden olemassaolon tietämystä koko organisaation piirissä. Arvotekijöiden esille tuomisessa ja käytännön toimintamallien kehittämisessä kannattaa keskittyä palveluketjun palveluprosessien totuuden hetkiin. Totuuden hetket esiintyvät yleensä prosessien rajapinnoissa. Näissä totuuden hetkissä yritys lunastaa asiakkaalle antamansa arvolupauksen.
Asiasanat: palveluketju, arvon tuottaminen, prosessi, kumppanuus, liiketoimintamalli.