Asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen ja hyödyntäminen liiketoiminnassa Case Hispania Oy
Rytkönen, Mirva (2010)
Rytkönen, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057952
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen ja hyödyntäminen liiketoiminnassa. Toimeksi antajana on Matkatoimisto Hispania Oy (Hispania Oy). Työn tavoitteena on uudistaa sekä kehittää Hispania Oy:n asiakaspalautejärjestelmää toimivammaksi. Tarkoituksena on hyödyntää palautteista saatu tieto matkatoimistopalvelujen laadusta ja asiakastyytyväisyydestä. Asiakaspalautteen hyödyntämisen kehittämiseksi tutkimuksessa selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa palveluun. Asiakastyytyväisyyttä voidaan seurata parhaiten asiakaspalautteen avulla.
Toimivalla asiakaspalautejärjestelmällä ja palautteiden seuraamisella Matkatoimisto Hispania Oy (Hispania Oy) voi kehittää omaa toimintaansa ja palveluitaan entistä paremmin asiakkaidensa hyväksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu asiakkuuksien, palveluiden, markkinoinnin, asiakastyytyväisyyden sekä asiakaspalautejärjestelmän kehittämisen teorioista. Palautteiden keräämisessä on käytetty Hispania Oy:n valmista asiakaspalautelomaketta.
Asiakaspalautteita kerättiin Hispania Oy:n kohteesta Azorit vuodelta 2009. Asiakaspalautteita kerättiin kohteessa lomalla olleilta asiakkailta paperisilla palautelomakkeilla. Asiakastyytyväisyyspalautteiden tulosten kirjaaminen ja analysointi on tehty Microsoft Excel – taulukkolaskentaohjelmalla ja se on esitelty kuvioina.
Päälinjana kaikissa palautelomakkeiden vastauksissa oli, että Hispania Oy:n asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun ja tuotteeseen. Suurimmaksi osaksi Hispania Oy:n matkat oli varattu Internet-sivuilta tai henkilökohtaisella käynnillä matkatoimistossa. Asiakastyytyväisyyttä mitattaessa palveluissa ja tuotteissa, ovat asiakkaat olleet hyvin tyytyväisiä Hispania Oy:n toimintaan. Kohteena Azorit houkuttelee asiakkaita eksoottisen luontonsa, maisemien sekä saaren hyvien aktiviteetti mahdollisuuksien vuoksi. Palautteista saadun tiedon mukaan kohteen rauhallinen ilmapiiri ja ystävälliset paikalliset ihmiset on yksi syy valita Azorit lomakohteeksi. Hispania Oy valittiin käytettäväksi matkanjärjestäjäksi, koska se tarjoaa ainoana suomalaisena matkatoimistona matkoja Azoreille suorine lentoineen. Hispania Oy:n valintakriteereinä asiakkaat pitivät myös luotettavuutta, yksilöllisyyttä sekä asiantuntevuutta.
Palautteista saatua tietoa hyödynnetään Hispania Oy:n toiminnassa ja palautetuloksien perustella tehtiin kehitysehdotuksia palvelun laadun parantamisessa ja kehittämisessä
Toimivalla asiakaspalautejärjestelmällä ja palautteiden seuraamisella Matkatoimisto Hispania Oy (Hispania Oy) voi kehittää omaa toimintaansa ja palveluitaan entistä paremmin asiakkaidensa hyväksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu asiakkuuksien, palveluiden, markkinoinnin, asiakastyytyväisyyden sekä asiakaspalautejärjestelmän kehittämisen teorioista. Palautteiden keräämisessä on käytetty Hispania Oy:n valmista asiakaspalautelomaketta.
Asiakaspalautteita kerättiin Hispania Oy:n kohteesta Azorit vuodelta 2009. Asiakaspalautteita kerättiin kohteessa lomalla olleilta asiakkailta paperisilla palautelomakkeilla. Asiakastyytyväisyyspalautteiden tulosten kirjaaminen ja analysointi on tehty Microsoft Excel – taulukkolaskentaohjelmalla ja se on esitelty kuvioina.
Päälinjana kaikissa palautelomakkeiden vastauksissa oli, että Hispania Oy:n asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun ja tuotteeseen. Suurimmaksi osaksi Hispania Oy:n matkat oli varattu Internet-sivuilta tai henkilökohtaisella käynnillä matkatoimistossa. Asiakastyytyväisyyttä mitattaessa palveluissa ja tuotteissa, ovat asiakkaat olleet hyvin tyytyväisiä Hispania Oy:n toimintaan. Kohteena Azorit houkuttelee asiakkaita eksoottisen luontonsa, maisemien sekä saaren hyvien aktiviteetti mahdollisuuksien vuoksi. Palautteista saadun tiedon mukaan kohteen rauhallinen ilmapiiri ja ystävälliset paikalliset ihmiset on yksi syy valita Azorit lomakohteeksi. Hispania Oy valittiin käytettäväksi matkanjärjestäjäksi, koska se tarjoaa ainoana suomalaisena matkatoimistona matkoja Azoreille suorine lentoineen. Hispania Oy:n valintakriteereinä asiakkaat pitivät myös luotettavuutta, yksilöllisyyttä sekä asiantuntevuutta.
Palautteista saatua tietoa hyödynnetään Hispania Oy:n toiminnassa ja palautetuloksien perustella tehtiin kehitysehdotuksia palvelun laadun parantamisessa ja kehittämisessä