Tehohoitotyön ohjatun harjoittelun tavoitteiden käytettävyyden arviointi
Sarvi, Pauliina; Puttonen, Laura; Katila, Milja (2018)
Sarvi, Pauliina
Puttonen, Laura
Katila, Milja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ohjaajien ja opiskelijoiden näkökulmaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjatun harjoittelun tavoitteiden käytettävyydestä tehohoitotyössä. Tavoitteena on hyödyntää saatuja tuloksia opiskelijaohjauksessa tehohoito-osastolla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhdessä yhden Suomen yliopistollisen sairaalan kanssa. Aineisto saatiin valmiina kahdelta tehohoito-osastolta yhteistyökumppanin keräämänä. Aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasivat tehohoidon osastoilla harjoittelussa olevat opiskelijat ja heidän opiskelijaohjaajansa. Vastauksia tuli ohjaajilta (n=14) ja opiskelijoilta (n=12). Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tulokset analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin sekä avoimien kysymyksen osalta sisällönanalyysiä käyttäen.
Ohjaajat kokivat, että ohjatun harjoittelun minimitavoitteet olivat yleisesti hyödyllisiä. Niistä koettiin olevan hyötyä opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden suunnittelussa ja opiskelijan oppimisen tukemisessa sekä väli- ja loppuarvioinnissa. Kaikki harjoittelussa olleet opiskelijat olivat jokseenkin tai täysin samaa mieltä, että minimitavoitteet auttoivat henkilökohtaisten tavoitteiden asettamisessa. Suurin osa opiskelijoista oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä, että minimitavoitteista oli hyötyä oppimisessa sekä itsearvioinnin tekemisessä, ja ne koettiin tärkeiksi harjoittelun kokonaisuuden kannalta. Vastanneet opiskelijat kokivat ongelmalliseksi, ettei tavoitteita voitu soveltaa toisenlaisiin työtehtäviin. Ohjaajat puolestaan kokivat tavoitteet pääosin käytettäviksi.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää minimitavoitteiden laatimisessa ja niiden kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena olisi hyvä selvittää kuinka uudet minimitavoitteet on otettu vastaan ja onko mahdollisesti ammattikorkeakouluissa ennen harjoittelua suoritettujen kurssien sisällöllä vaikutuksia minimitavoitteiden saavutettavuudessa ja tulisiko sisältöä laajentaa, monipuolistaa tai muuttaa. Tutkimus voitaisiin toteuttaa palautekyselyllä, jolloin saadaan myös uusilta opiskelijoilta mielipide harjoittelun tavoitteista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhdessä yhden Suomen yliopistollisen sairaalan kanssa. Aineisto saatiin valmiina kahdelta tehohoito-osastolta yhteistyökumppanin keräämänä. Aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasivat tehohoidon osastoilla harjoittelussa olevat opiskelijat ja heidän opiskelijaohjaajansa. Vastauksia tuli ohjaajilta (n=14) ja opiskelijoilta (n=12). Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tulokset analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin sekä avoimien kysymyksen osalta sisällönanalyysiä käyttäen.
Ohjaajat kokivat, että ohjatun harjoittelun minimitavoitteet olivat yleisesti hyödyllisiä. Niistä koettiin olevan hyötyä opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden suunnittelussa ja opiskelijan oppimisen tukemisessa sekä väli- ja loppuarvioinnissa. Kaikki harjoittelussa olleet opiskelijat olivat jokseenkin tai täysin samaa mieltä, että minimitavoitteet auttoivat henkilökohtaisten tavoitteiden asettamisessa. Suurin osa opiskelijoista oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä, että minimitavoitteista oli hyötyä oppimisessa sekä itsearvioinnin tekemisessä, ja ne koettiin tärkeiksi harjoittelun kokonaisuuden kannalta. Vastanneet opiskelijat kokivat ongelmalliseksi, ettei tavoitteita voitu soveltaa toisenlaisiin työtehtäviin. Ohjaajat puolestaan kokivat tavoitteet pääosin käytettäviksi.
Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää minimitavoitteiden laatimisessa ja niiden kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena olisi hyvä selvittää kuinka uudet minimitavoitteet on otettu vastaan ja onko mahdollisesti ammattikorkeakouluissa ennen harjoittelua suoritettujen kurssien sisällöllä vaikutuksia minimitavoitteiden saavutettavuudessa ja tulisiko sisältöä laajentaa, monipuolistaa tai muuttaa. Tutkimus voitaisiin toteuttaa palautekyselyllä, jolloin saadaan myös uusilta opiskelijoilta mielipide harjoittelun tavoitteista.