Apuvälineiden käytön perehdytys kotihoidon työntekijöille : Kokevatko kotihoidon työntekijät perehdytytyksen riittäväksi?
Iivanainen, Tiina (2018)
Iivanainen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319591
Tiivistelmä
Tarkoitus oli selvittää, kuinka kotihoidon työntekijät on perehdytetty asiakkaiden käytössä oleviin apuvälineisiin. Sen selvittämiseksi tehtiin kysely kotihoidon työntekijöille. Tavoitteena oli kehittää kotihoidon työntekijöiden perehdytystä apuvälineiden käyttöön.
Kysely suoritettiin Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän (PHHYKY) alueella. Otannaksi valikoitui kolme Lahden keskustassa toimivaa kotihoidon ryhmää. Kysely toteutettiin kyselykaavakkein, mitkä kotihoidon työntekijät voivat täyttää ryhmäkokouksen yhteydessä. Kaavakkeissa oli lueteltu tavallisimpia kotihoidossa esiintyviä apuvälineitä, pääosin liikkumisen ja siirtymisen apuvälineitä. Kyselyssä tiedusteltiin mistä kotihoidon työntekijät olivat saaneet perehdytyksen, kokivatko he osaavansa opastaa asiakasta apuvälineen käytössä, olivatko he tyytyväisiä perehdytykseen ja haluaisivatko perehdytystä lisää. Lopuksi oli mahdollisuus vastata miten perehdytys toivottiin toteutettavan, mitä hyvää ja mitä kehitettävää perehdytyksessä olisi.
Vastauksia tuli 59kpl. Suurin osa (67,8 %) vastaajista oli lähihoitajan koulutuksen omaavia. Työkokemusta oli kertynyt yli 10 vuotta 44,1 %:lla. Moni oli saanut perehdytystä apuvälineiden käyttöön jo opintojen aikana, mutta usein myös perehdyttäjänä oli työkaveri tai asiakas. Sähköiset apuvälineet olivat harvinaisempia ja niihin toivottiin lisää perehdytystä. Perehdytys toivottiin pääsääntöisesti koulutuksena. Kirjalliset ohjeet ja videot tukisivat opittua.
Yleisesti perehdytys PHHYKY:n kotihoidon työntekijöiden keskuudessa koettiin riittäväksi. Lisää perehdytystä toivottiin sähköisistä apuvälineistä. Teknologian kehittyessä koulutusta tarvitaan uusien välineiden käyttöön. Kertaavat koulutukset, erityisesti siirtymisen apuvälineiden kohdalla, ovat tarpeellisia oikean ja turvallisen käytön takaamiseksi.
Kysely suoritettiin Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän (PHHYKY) alueella. Otannaksi valikoitui kolme Lahden keskustassa toimivaa kotihoidon ryhmää. Kysely toteutettiin kyselykaavakkein, mitkä kotihoidon työntekijät voivat täyttää ryhmäkokouksen yhteydessä. Kaavakkeissa oli lueteltu tavallisimpia kotihoidossa esiintyviä apuvälineitä, pääosin liikkumisen ja siirtymisen apuvälineitä. Kyselyssä tiedusteltiin mistä kotihoidon työntekijät olivat saaneet perehdytyksen, kokivatko he osaavansa opastaa asiakasta apuvälineen käytössä, olivatko he tyytyväisiä perehdytykseen ja haluaisivatko perehdytystä lisää. Lopuksi oli mahdollisuus vastata miten perehdytys toivottiin toteutettavan, mitä hyvää ja mitä kehitettävää perehdytyksessä olisi.
Vastauksia tuli 59kpl. Suurin osa (67,8 %) vastaajista oli lähihoitajan koulutuksen omaavia. Työkokemusta oli kertynyt yli 10 vuotta 44,1 %:lla. Moni oli saanut perehdytystä apuvälineiden käyttöön jo opintojen aikana, mutta usein myös perehdyttäjänä oli työkaveri tai asiakas. Sähköiset apuvälineet olivat harvinaisempia ja niihin toivottiin lisää perehdytystä. Perehdytys toivottiin pääsääntöisesti koulutuksena. Kirjalliset ohjeet ja videot tukisivat opittua.
Yleisesti perehdytys PHHYKY:n kotihoidon työntekijöiden keskuudessa koettiin riittäväksi. Lisää perehdytystä toivottiin sähköisistä apuvälineistä. Teknologian kehittyessä koulutusta tarvitaan uusien välineiden käyttöön. Kertaavat koulutukset, erityisesti siirtymisen apuvälineiden kohdalla, ovat tarpeellisia oikean ja turvallisen käytön takaamiseksi.