Education and Learning Opportunities in Rural Areas : Supporting Quality Education in Cambodia
Lassinharju, Henriika (2018)
Lassinharju, Henriika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää kansalaisjärjestö AIESECin projektitoimintaa vähemmin kehittyneissä yhteisöissä Kambodzassa. Tavoitteena oli tutkia koulutuksen laatua ja oppimismahdollisuuksia maalaisalueilla sekä AIESECin Orkun projektin koulutuksellisia vaikutuksia Prolayn kunnan lapsiin ja nuoriin. Tutkimus toteutettiin Prolay nimisessä kunnassa, Kambodzan Kampong Thom provinssissa kesällä 2018. Tutkimuskohteina olivat paikallisen nuorisotalon lapset ja nuoret, jotka käyvät julkista alakoulua Prolayn kunnassa. Tutkimus toteutettiin AIESECin Orkunnimisessä vapaaehtoisprojektissa. Tässä tutkimuksessa kerättiin vastauksia kysymyksiin 1) Millä tavoin Kestävän Kehityksen Tavoitteen 4 viisi painopistettä toteutuu julkisessa alakoulussa Prolayn kunnassa? 2) Millaisia koulutuksellisia vaikutuksia Orkun projekti on tarjonnut oppilaille? 3) Miltä näyttää lasten tulevaisuus Prolayn kunnassa? 4) Mihin seikkoihin AIESECin tulisi kiinnittää huomiota tehdessään työtä vähemmin kehittyneissä yhteisöissä? Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, visuaalista kyselymenetelmää sekä havainnointeja. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmiä käyttäen. Tutkimus osoitti, että Prolayn kunnan lapset ja nuoret tarvitsevat lisää oppimismahdollisuuksia ja tukea heidän koulutukseensa. Prolayn kunnan julkinen koulu mahdollistaa oikeudenmukaisen, osallistavan ja tasa-arvoisen koulutuksen, mutta silti monet, etenkin köyhistä perheistä tulevat lapset, jäävät ilman koulutusta. Prolayn kunnan lapset tarvitsevat lisää tietoa koulutuksen hyödyistä sekä ajankohtaisista maailman asioista. Orkun projekti pystyy tarjoamaan lisää oppimismahdollisuuksia maalaisalueiden lapsille sekä tukemaan laadukasta koulutusta. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että AIESECin projekteilla voidaan tukea laadukasta koulutusta sekä tarjota lisää oppimismahdollisuuksia maalaisalueilla Kambodzassa. Opinnäytetyön tuotoksena on kehitysehdotelma AIESECille. Ehdotelman pohjalta voidaan kehittää järjestön työtä projekteissa maalaisalueilla Kambodzassa.