Puutarhapedagogiikka varhaiskasvatuksessa : toiminnan aloittaminen ja oppaan luominen Pilke luontopäiväkoti Kurkeen
Mäki-Kerttula, Marla; Sund, Henrietta; Vienonen , Sanna (2018)
Mäki-Kerttula, Marla
Sund, Henrietta
Vienonen , Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420064
Tiivistelmä
Kehittämistyö Pilke luontopäiväkoti Kurjessa lähti käyntiin syksyllä 2017. Kehittämistyön kohteessa tavoitteena on vakiinnuttaa puutarhapedagogiikkaa menetelmänä uuteen päiväkotiin. Kehittämistyön tehtävä oli menetelmän aloittaminen päiväkodissa sekä oppaan laatiminen puutarhapedagogiikkaan liittyen.
Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä sekä dialogista keskustelua. Osana kehittämistyötä laadittiin päiväkodin henkilökunnalle kaksi kyselyä. Ensimmäisessä kyselyssä kartoitettiin henkilökunnan pohjatietoa aiheesta, lähtötilannetta toimintaan sekä mitä toivottiin oppaan sisältävän. Toisessa kyselyssä haluttiin tietää, miten kesä oli sujunut ja miten toiminta oli lähtenyt käyntiin päiväkodissa. Kehittämistyöhön kuului tapaamiset päiväkodin johtajan kanssa sekä pienet toimintahetket, jotka järjestettiin lapsille.
Opasta lähdettiin toteuttamaan kesän lopulla, mutta varsinainen työskentely oppaan parissa alkoi syksyllä. Keräsimme oppaaseen paljon tietoa puutarhan perustamisesta ja hoidosta yhdessä lasten kanssa. Opas sisältää myös vinkkejä ja ideoita toimintaan.
Raportti alkaa teoriaosuudella, joka pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelmaan ja lakiin. Teorian toinen osa käsittelee puutarhapedagogiikkaa ja ympäristökasvatusta. Tämän jälkeen kuvataan kehittämistyön toteutusta ja prosessia. Raportin lopussa esitellään ja arvioidaan opasta. Lisäksi pohditaan omaa oppimista sekä koko prosessia.
Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä sekä dialogista keskustelua. Osana kehittämistyötä laadittiin päiväkodin henkilökunnalle kaksi kyselyä. Ensimmäisessä kyselyssä kartoitettiin henkilökunnan pohjatietoa aiheesta, lähtötilannetta toimintaan sekä mitä toivottiin oppaan sisältävän. Toisessa kyselyssä haluttiin tietää, miten kesä oli sujunut ja miten toiminta oli lähtenyt käyntiin päiväkodissa. Kehittämistyöhön kuului tapaamiset päiväkodin johtajan kanssa sekä pienet toimintahetket, jotka järjestettiin lapsille.
Opasta lähdettiin toteuttamaan kesän lopulla, mutta varsinainen työskentely oppaan parissa alkoi syksyllä. Keräsimme oppaaseen paljon tietoa puutarhan perustamisesta ja hoidosta yhdessä lasten kanssa. Opas sisältää myös vinkkejä ja ideoita toimintaan.
Raportti alkaa teoriaosuudella, joka pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelmaan ja lakiin. Teorian toinen osa käsittelee puutarhapedagogiikkaa ja ympäristökasvatusta. Tämän jälkeen kuvataan kehittämistyön toteutusta ja prosessia. Raportin lopussa esitellään ja arvioidaan opasta. Lisäksi pohditaan omaa oppimista sekä koko prosessia.