Motivation : Hur kan anställda i restaurangbranschen motiveras till merförsäljning?
Ekström, Sarah (2018)
Ekström, Sarah
Högskolan på Åland
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419909
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om motivation.
Syftet med mitt arbete är att ta reda på hur anställda i restaurangbranschen motiveras till merförsäljning. Bisyftet med arbetet är att hjälpa ledaren till insikt om utbildad personal är mera motiverad till merförsäljning än den som är outbildad, och om arbetserfarenhet har betydelse i sammanhanget.
Frågeställning för detta arbete är: Hur kan anställda i restaurangbranschen motiveras till merförsäljning?
Arbetet baserar sig på motivationsteorier, Maslows behovstrappa och Frederick Herzbergs tvåfaktorsteori. I arbetet tas även fram belöningssystem och belöningar samt merförsäljning. För att få svar på frågeställningen består arbetet av en kvalitativ undersökning där nio servitörer blivit intervjuade inom ämnet motivation.
Resultatet från undersökningen visar att individer har olika motivationsfaktorer. Samt att det inte finns en större skillnad när det kommer till vad som motiverar till merförsäljning om personalen är utbildad eller ej. In my thesis I write about motivation.
My purpose with this thesis is to find out how to motivate employees to additional sale in the restaurant business. The secondary purpose is with this paper is to help the leader to have a better insight into the matter if educated employees are more motivated to additional sale than the uneducated, and if work experience is important in this context.
My research question is how employees in the restaurant business motivates to additional sale?
The work is based on motivation theories, Maslow's hierarchy of needs and Frederick Herzberg's two factor theory. In my thesis i also write about reward systems, rewards and as well additional sale. To get answer to my question I have done a qualitative study where I have interviewed nine waiters about motivation.
The results from my survey shows that individuals have different motivation factors. And that there is not a major difference if the employee is educated or not.
Syftet med mitt arbete är att ta reda på hur anställda i restaurangbranschen motiveras till merförsäljning. Bisyftet med arbetet är att hjälpa ledaren till insikt om utbildad personal är mera motiverad till merförsäljning än den som är outbildad, och om arbetserfarenhet har betydelse i sammanhanget.
Frågeställning för detta arbete är: Hur kan anställda i restaurangbranschen motiveras till merförsäljning?
Arbetet baserar sig på motivationsteorier, Maslows behovstrappa och Frederick Herzbergs tvåfaktorsteori. I arbetet tas även fram belöningssystem och belöningar samt merförsäljning. För att få svar på frågeställningen består arbetet av en kvalitativ undersökning där nio servitörer blivit intervjuade inom ämnet motivation.
Resultatet från undersökningen visar att individer har olika motivationsfaktorer. Samt att det inte finns en större skillnad när det kommer till vad som motiverar till merförsäljning om personalen är utbildad eller ej.
My purpose with this thesis is to find out how to motivate employees to additional sale in the restaurant business. The secondary purpose is with this paper is to help the leader to have a better insight into the matter if educated employees are more motivated to additional sale than the uneducated, and if work experience is important in this context.
My research question is how employees in the restaurant business motivates to additional sale?
The work is based on motivation theories, Maslow's hierarchy of needs and Frederick Herzberg's two factor theory. In my thesis i also write about reward systems, rewards and as well additional sale. To get answer to my question I have done a qualitative study where I have interviewed nine waiters about motivation.
The results from my survey shows that individuals have different motivation factors. And that there is not a major difference if the employee is educated or not.