Lasten osallisuus varhaiskasvattajien silmin : lasten osallisuuden toteutuminen varhaiskasvattajien näkökulmasta päivähoitoyksikössä
Rautava, Satu; Vataja, Elisa (2018)
Rautava, Satu
Vataja, Elisa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319799
Tiivistelmä
Lasten osallisuus varhaiskasvattajien silmin on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on tuoda esiin yhden päivähoitoyksikön varhaiskasvattajien ajatuksia ja kokemuksia lasten osallisuuden toteutumisesta. Tutkimustyö on kohdennettu alle esikouluikäisten lasten varhaiskasvattajille. Tarve lasten osallisuuden tutkimiselle päivähoitoyksikössä nousi esiin yksikön varhaiskasvattajille lähetettyjen kysymysten kautta. Lisäksi keskustelut yksikön johtajan kanssa tarkensivat tutkimustyön aihetta. Tutkimustyö alkoi marraskuussa 2017. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja aineistonkeruutapana on käytetty kyselylomaketta. Kyselylomake sisälsi niin avoimia, monivalinta- kuin myös Likertin asteikon kysymyksiä. Kyselylomakkeessa tuli pohtia lasten osallisuutta suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin näkökulmista.
Kyselylomakkeeseen vastasi 16:sta varhaiskasvattajasta 11. Niistä saatuja tuloksia on avattu tekstin sekä kuvioiden muodossa. Tulokset osoittavat, että lasten osallisuus toteutuu kyseisessä yksikössä monin tavoin, mutta kehitettävääkin näyttäisi olevan. Saaduissa tuloksissa lasten osallisuus tarkoittaa varhaiskasvattajien mukaan sitä, että lapsella on mahdollisuus oman mielipiteen ilmaisuun, itseään koskevien päätösten tekoon sekä kuulluksi tulemiseen. Varhaiskasvattajat pyrkivät tulosten mukaan lasten osallisuuden edistämiseen muun muassa järjestämällä lasten parlamentteja sekä kuulemalla lasten toiveita leikkien, toimintojen ja juhlien sisällöstä. Huomiota herättivät eriävät mielipiteet sekä ”en osaa sanoa” vastaukset, sillä nämä poikkesivat keskiverto vastauksista.
Kyselylomakkeeseen vastasi 16:sta varhaiskasvattajasta 11. Niistä saatuja tuloksia on avattu tekstin sekä kuvioiden muodossa. Tulokset osoittavat, että lasten osallisuus toteutuu kyseisessä yksikössä monin tavoin, mutta kehitettävääkin näyttäisi olevan. Saaduissa tuloksissa lasten osallisuus tarkoittaa varhaiskasvattajien mukaan sitä, että lapsella on mahdollisuus oman mielipiteen ilmaisuun, itseään koskevien päätösten tekoon sekä kuulluksi tulemiseen. Varhaiskasvattajat pyrkivät tulosten mukaan lasten osallisuuden edistämiseen muun muassa järjestämällä lasten parlamentteja sekä kuulemalla lasten toiveita leikkien, toimintojen ja juhlien sisällöstä. Huomiota herättivät eriävät mielipiteet sekä ”en osaa sanoa” vastaukset, sillä nämä poikkesivat keskiverto vastauksista.