Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen Diabeteskeskuksen toimintaprosessin sujuvoittaminen
Puhakka, Johanna (2018)
Puhakka, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919093
Tiivistelmä
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä on tarkoituksena ollut sujuvoittaa Essoten Diabeteskeskuksen toimintaprosessia. Essote on vuoden 2017 alusta Etelä-Savon alueella aloittanut sote-kuntayhtymä ja työn lähtökohtana on usean eri toimijan integraation seurauksena oleva työtapojen yhtenäistämisen tarve. Diabetespotilaiden perustason hoito on integroitu yhteen erikoissairaanhoidon kanssa diabeteskeskukseen ja Essoten kuntien alueella toimiville diabeteshoitajille. Tavoitteena kehittämistyössä on yhtenäiset potilaan kannalta mahdollisimman paljon arvoa tuottavat hoitokäytännöt. Diabetes on kansanterveydellisesti- ja taloudellisesti merkittävä sairaus. Näin ollen on erittäin tarpeellista kehittää kaikin mahdollisin tavoin diabeteksen hoitoa. Oikea-aikaisella ja oikealla hoidolla voidaan vaikuttaa pitkäaikaissairauksien aiheuttamiin haittoihin ja kustannuksiin.
Kehittämistyön menetelmänä on Lean-prosessijohtaminen. Tämä kyseessä oleva opinnäytetyö on Lean-prosessijohtamisen PDSA-kehän yksi kierros, mutta tarkoitus pyrkiä istuttamaan työyhteisöön jatkuvan kehittämisen kulttuuri. Kehittämistyön tarkoituksena on myös hukan poistaminen potilaan hoitopolusta, ja tätä myötä potilas saa tarvitsemansa palvelun ilman turhaa odotusaikaa. Lean-prosessijohtamisen avulla pyritään terveydenhuollossa parantamaan hoidon laatua, parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja pienentämään kustannuksia sekä ennen kaikkea lyhentämään hoitoprosessia.
Kehittämistyötä tehdään Lean-filosofian mukaisessa työpajassa, johon oli kutsuttu Essoten diabeteshoitajia. Työpajalla oli merkitystä verkostoitumisenkin näkökulmasta ja saimme hyviä ajatuksia diabeteksen hoitotyön sujuvoittamiseen Essotessa. Tällaisia asioita ovat muun muassa diabeteksen hoitoa koordinoivan hoitajan valinta ja hoitopolun päivittämisellä ratkaisujen etsiminen epäselvään työnjakoon. Kehittämistyöpajassa yhteisesti sovittiin, että Terveyskylän verkkopalveluiden pariin pyritään jatkossa aktiivisemmin ohjaamaan erityisesti omatoimisia asiakkaita, sekä silmänpohjankuvaus lausuntojen käsittelykäytäntöä yhtenäistetään siten, että diabeteshoitajat käsittelevät yhtenäisesti silmänpohjakuvausten lausuntoja. Sähköinen ajanvaraus on jo osittain ollut diabetesvastaanotoilla käytössä, mutta sen laajentamisen tarpeellisuudesta kaikkiin alueen diabetestyötä tekeviin yksiköihin oltiin yksimielisiä. Tärkeimmiksi jalkautettaviksi kehittämisalueiksi nousivat koordinoivan hoitajan valinta, konsultaatiokäytäntöjen kehittäminen ja silmänpohjakuvauslausuntojen käsittelyn kehittäminen.
Kehittämistyön menetelmänä on Lean-prosessijohtaminen. Tämä kyseessä oleva opinnäytetyö on Lean-prosessijohtamisen PDSA-kehän yksi kierros, mutta tarkoitus pyrkiä istuttamaan työyhteisöön jatkuvan kehittämisen kulttuuri. Kehittämistyön tarkoituksena on myös hukan poistaminen potilaan hoitopolusta, ja tätä myötä potilas saa tarvitsemansa palvelun ilman turhaa odotusaikaa. Lean-prosessijohtamisen avulla pyritään terveydenhuollossa parantamaan hoidon laatua, parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja pienentämään kustannuksia sekä ennen kaikkea lyhentämään hoitoprosessia.
Kehittämistyötä tehdään Lean-filosofian mukaisessa työpajassa, johon oli kutsuttu Essoten diabeteshoitajia. Työpajalla oli merkitystä verkostoitumisenkin näkökulmasta ja saimme hyviä ajatuksia diabeteksen hoitotyön sujuvoittamiseen Essotessa. Tällaisia asioita ovat muun muassa diabeteksen hoitoa koordinoivan hoitajan valinta ja hoitopolun päivittämisellä ratkaisujen etsiminen epäselvään työnjakoon. Kehittämistyöpajassa yhteisesti sovittiin, että Terveyskylän verkkopalveluiden pariin pyritään jatkossa aktiivisemmin ohjaamaan erityisesti omatoimisia asiakkaita, sekä silmänpohjankuvaus lausuntojen käsittelykäytäntöä yhtenäistetään siten, että diabeteshoitajat käsittelevät yhtenäisesti silmänpohjakuvausten lausuntoja. Sähköinen ajanvaraus on jo osittain ollut diabetesvastaanotoilla käytössä, mutta sen laajentamisen tarpeellisuudesta kaikkiin alueen diabetestyötä tekeviin yksiköihin oltiin yksimielisiä. Tärkeimmiksi jalkautettaviksi kehittämisalueiksi nousivat koordinoivan hoitajan valinta, konsultaatiokäytäntöjen kehittäminen ja silmänpohjakuvauslausuntojen käsittelyn kehittäminen.