Nippon Verkko Oy:n verkkokaupan käyttöönotto ja sähköisen liiketoiminnan kehittämissuunnitelma
Kalliolepo, Mikko (2010)
Kalliolepo, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111045
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Nippon Verkko Oy:lle, joka on Tampereella toimiva noin viisi henkilöä työllistävä perheyritys. Yrityksen päätoimialana ovat kalastuksessa käytettävien tarvikkeiden myynti, maahantuonti sekä valmistaminen.
Työn aiheena on yrityksen sähköisen liiketoiminnan kehittäminen ja erityisesti oman verkkokaupan rakentaminen, avaaminen sekä kehittäminen. Lähtökohtaisena ideana verkkokaupan toteutus pyrittiin tekemään minimikustannuksilla, mutta kuitenkin niin, että siitä saataisiin paras mahdollinen hyöty sekä toimeksiantajan että asiakkaiden näkökulmasta katsottuna. Parhaaksi vaihtoehdoksi katsottiin verkkokaupan rakentaminen valmiilla kaupallisella verkkokauppaohjelmalla. Verkkokauppaohjelmalta edellytettiin selkeyttä ja yksinkertaisuutta sekä käyttäjän, että ylläpitäjän kannalta.
Yrityksellä oli jo työn aloitusvaiheessa toimivat Internet kotisivut, jotka olivat lähinnä yrityksen markkinointia varten rakennettu. Verkkokauppa tulee osaksi nykyisiä kotisivuja, eli jo aikaisemmin olemassa olevat ”kiinteät” sivut jäävät tukemaan verkkokauppaa. Uusi verkkokauppa tuli näiden nykyisten sivujen lisäksi ja sen on nyt määrä toimia varsinaisena sähköisenä kauppapaikkana.
Avattuun Nippon Verkko Oy:n verkkokauppaan pääsee tutustumaan osoitteessa www.nipponverkko.fi. Opinnäytetyön edetessä myös ”kiinteiden” Internet sivujen sisältöä muokattiin ja pelkistettiin. Jatkossa ”kiinteitä” Internet sivuja on tarkoitus hyödyntää entistä paremmin kalastukseen liittyvän informaation jakamiseen.
Lisäksi opinnäytetyö sisältää sähköisen liiketoiminnan kehittämissuunnitelman Nippon Verkko Oy:lle. Suunnitelmassa tehdään tutuksi oleellisimpia nykyaikaisia keinoja pk-yrityksen verkkoliiketoiminnan tueksi. Osa suunnitelmassa olevista digitaalista markkinointia koskevista toimenpiteistä on jo otettu käyttöön ja joitakin niistä on tarkoitus toteuttaa myöhemmin. Työni lopputuloksena yritys on päässyt tutustumaan sähköiseen liiketoimintaan ja konkreettisesti aloittanut sähköisen kaupankäynnin avatun verkkokaupan avulla.
Opinnäytetyön sisältöä voi soveltaa myös muihin suomalaisiin pk-yrityksiin, jotka ovat aikeissa avata oman verkkokaupan tai suunnittelevat sähköistä liiketoimintaansa.
Työn aiheena on yrityksen sähköisen liiketoiminnan kehittäminen ja erityisesti oman verkkokaupan rakentaminen, avaaminen sekä kehittäminen. Lähtökohtaisena ideana verkkokaupan toteutus pyrittiin tekemään minimikustannuksilla, mutta kuitenkin niin, että siitä saataisiin paras mahdollinen hyöty sekä toimeksiantajan että asiakkaiden näkökulmasta katsottuna. Parhaaksi vaihtoehdoksi katsottiin verkkokaupan rakentaminen valmiilla kaupallisella verkkokauppaohjelmalla. Verkkokauppaohjelmalta edellytettiin selkeyttä ja yksinkertaisuutta sekä käyttäjän, että ylläpitäjän kannalta.
Yrityksellä oli jo työn aloitusvaiheessa toimivat Internet kotisivut, jotka olivat lähinnä yrityksen markkinointia varten rakennettu. Verkkokauppa tulee osaksi nykyisiä kotisivuja, eli jo aikaisemmin olemassa olevat ”kiinteät” sivut jäävät tukemaan verkkokauppaa. Uusi verkkokauppa tuli näiden nykyisten sivujen lisäksi ja sen on nyt määrä toimia varsinaisena sähköisenä kauppapaikkana.
Avattuun Nippon Verkko Oy:n verkkokauppaan pääsee tutustumaan osoitteessa www.nipponverkko.fi. Opinnäytetyön edetessä myös ”kiinteiden” Internet sivujen sisältöä muokattiin ja pelkistettiin. Jatkossa ”kiinteitä” Internet sivuja on tarkoitus hyödyntää entistä paremmin kalastukseen liittyvän informaation jakamiseen.
Lisäksi opinnäytetyö sisältää sähköisen liiketoiminnan kehittämissuunnitelman Nippon Verkko Oy:lle. Suunnitelmassa tehdään tutuksi oleellisimpia nykyaikaisia keinoja pk-yrityksen verkkoliiketoiminnan tueksi. Osa suunnitelmassa olevista digitaalista markkinointia koskevista toimenpiteistä on jo otettu käyttöön ja joitakin niistä on tarkoitus toteuttaa myöhemmin. Työni lopputuloksena yritys on päässyt tutustumaan sähköiseen liiketoimintaan ja konkreettisesti aloittanut sähköisen kaupankäynnin avatun verkkokaupan avulla.
Opinnäytetyön sisältöä voi soveltaa myös muihin suomalaisiin pk-yrityksiin, jotka ovat aikeissa avata oman verkkokaupan tai suunnittelevat sähköistä liiketoimintaansa.