Älyllä aktiiviseksi! - virtuaalikehonhuoltotuntien tuotteistaminen
Leskinen, Hanne-Mari (2018)
Leskinen, Hanne-Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319585
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistaa neljä erilaista virtuaalikehonhuoltotuntia Älyllä aktiiviseksi -hankkeeseen. Älyllä aktiiviseksi -hanke on Kajaanin ammattikorkeakoulun hallinnoima hanke, jossa tavoitteena on muun muassa tuottaa virtuaalista taukoliikuntamateriaalia ja matalan kynnyksen virtuaalisia liikuntapalveluja Kajaanin ammattikorkeakoulun omia opiskelijoita varten. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa korkeakoululiikunnan palveluiden saatavuutta virtuaalituntien avulla ja sitä kautta myös lisätä opiskelijoiden aktiivista vapaa-aikaa. Työ pyrkii kehittämään korkeakoululiikuntaa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jota ohjasi yksinkertainen tuotteistamisprosessi. Tuotoksena syntyi neljä videota, jotka toimivat virtuaalisina kehonhuoltotunteina. Kohderyhmänä ovat Kajaanin ammattikorkeakoulun omat opiskelijat. Prosessin aluksi syvennettiin ymmärrystä kohderyhmästä esimerkiksi Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyvinvointikyselyn (KAMK 2017), asiantuntijalausuntojen (Tolonen ja Pakkala-Juntunen) ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymisen avulla. Näiden toimien pohjalta tuotteistettiin eli suunniteltiin ja kehitettiin tuotteet. Tuotteiden suunnittelemisessa huomioitiin kohderyhmän kehonhuollolliset tarpeet ja tuotteilla pyrittiin vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla. Suunnittelemisen jälkeen kehonhuolto-tunnit ohjattiin kameralle, videot editoitiin ja tuotteet valmistuivat lopulliseen muotoonsa.
Valmiit tuotteet testattiin testiryhmällä tieto- ja viestintätekniikan sekä tietojenkäsittelyalan opiskelijoiden yhteisellä liikuntatuokiolla. Testauksen yhteydessä testiryhmältä kerättiin palautetta tuotteista sähköisen kyselylomakkeen avulla ja kyselyyn vastasi yhteensä 34 opiskelijaa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää tuotteiden onnistumista. Yleisesti palaute oli hyvää ja valtaosa testaajista ja kyselyyn vastanneista olivat tuotteisiin tyytyväisiä. Tuotteet onnistuivat suhteellisen hyvin, sillä suurin osa suosittelisi kehonhuoltotunteja muille ja voisi osallistua näille tunneille uudestaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jota ohjasi yksinkertainen tuotteistamisprosessi. Tuotoksena syntyi neljä videota, jotka toimivat virtuaalisina kehonhuoltotunteina. Kohderyhmänä ovat Kajaanin ammattikorkeakoulun omat opiskelijat. Prosessin aluksi syvennettiin ymmärrystä kohderyhmästä esimerkiksi Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyvinvointikyselyn (KAMK 2017), asiantuntijalausuntojen (Tolonen ja Pakkala-Juntunen) ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymisen avulla. Näiden toimien pohjalta tuotteistettiin eli suunniteltiin ja kehitettiin tuotteet. Tuotteiden suunnittelemisessa huomioitiin kohderyhmän kehonhuollolliset tarpeet ja tuotteilla pyrittiin vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla. Suunnittelemisen jälkeen kehonhuolto-tunnit ohjattiin kameralle, videot editoitiin ja tuotteet valmistuivat lopulliseen muotoonsa.
Valmiit tuotteet testattiin testiryhmällä tieto- ja viestintätekniikan sekä tietojenkäsittelyalan opiskelijoiden yhteisellä liikuntatuokiolla. Testauksen yhteydessä testiryhmältä kerättiin palautetta tuotteista sähköisen kyselylomakkeen avulla ja kyselyyn vastasi yhteensä 34 opiskelijaa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää tuotteiden onnistumista. Yleisesti palaute oli hyvää ja valtaosa testaajista ja kyselyyn vastanneista olivat tuotteisiin tyytyväisiä. Tuotteet onnistuivat suhteellisen hyvin, sillä suurin osa suosittelisi kehonhuoltotunteja muille ja voisi osallistua näille tunneille uudestaan.