YHDENVERTAISUUDEN TOTEUTUMINEN PÄIJÄT-HÄMEEN MAAKUNNAN HENKILÖASIAKKAIDEN KASVUPALVELUHANKINNOISSA
Kyyny, Marika (2018)
Kyyny, Marika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019172
Tiivistelmä
Suomeen on valmisteilla sen historian suurin hallintoa koskeva uudistus maakunta- ja soteuudistus. Uudistuksella perustetaan 18 maakuntaa, jotka jatkossa järjestävät kaikki
alueensa sosiaali- ja terveyspalvelut. Uudistuksessa työnhakijoiden ja yritysten palvelujen järjestämisvastuu siirtyy ELY-keskuksilta ja TE-toimistoilta maakunnille vuoden
2021 alussa, jolloin maakunnat aloittavat toimintansa. ELY-keskukset ja TEtoimistot lakkaavat olemasta 1.1.2021 alkaen. Tulevaisuudessa julkinen hallinto järjestetään
kolmella eri tasolla valtio, maakunta ja kunta.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen tapaustutkimus ja sen tavoitteena on löytää kehittämisehdotuksia henkilöasiakkaiden kasvupalveluhankintoihin, jotta perustuslaillinen oikeus, yhdenvertaisuus eli palveluiden yhdenvertainen saatavuus asiakkaisiin nähden toteutuu. Tutkimus on toteutettu lomakekyselynä, joka on lähetetty sähköpostilinkillä rajatulle kohderyhmälle. Kysely lähetettiin palveluhankintojen parissa työskenteleville hankinta-asiantuntijoille sekä Päijät-Hämeen maakunta- ja kasvupalveluvalmisteluun osallistuville henkilöille.
Tutkimusmenetelminä on käytetty lainoppia ja empiiristä sekä oikeudellista empiiristä tutkimusta. Tutkimuksen teoreettisessa osassa on käytetty yhdenvertaisuuteen liittyviä
lakeja sekä maakuntauudistuksen ja kasvupalvelujen valmistelutyö aineistoja. Lisäksi
tutkimusaineistona on käytetty aihealueen kirjallisuutta ja eri tahojen lausuntoja kasvupalvelulainsäädännöstä.
Tutkimuksessa selvisi, että tällä hetkellä yhdenvertaisuuden nähdään toteutuvan Päijät-Hämeen TE-toimiston hankinnoissa. Tutkimuksessa nousi esille vahvasti myös se, että maakuntauudistuksen tuoma toimintojen hajauttaminen maakuntiin vaarantaa palvelujen yhdenvertaisuuden kasvupalveluasiakkaiden kesken. Yhdenvertaisuuden toteutumista
voi tulevissa Päijät-Hämeen maakunnan kasvupalveluhankinnoissa parantaa ja kehittää osaavalla ja riittävällä resursoinnilla, kilpailutukseen liittyvien arviointikriteerien rakentamisella huolellisesti, prosessin kulun ja tulosten systemaattisella seurannalla ja asiakaspalautteiden huomioimisella sekä palveluntuottajien tulosten seurannalla.
Kehittämisehdotuksena on alkaa rakentaa kasvupalvelun hankintaprosesseja palvelumuotoilun keinoin osallistuttamalla kohderyhmän asiakkaat, sidosryhmät sekä palveluntarjoajat
hankintaprosessin luomiseen ja sen jatkuvaan kehittämiseen.
alueensa sosiaali- ja terveyspalvelut. Uudistuksessa työnhakijoiden ja yritysten palvelujen järjestämisvastuu siirtyy ELY-keskuksilta ja TE-toimistoilta maakunnille vuoden
2021 alussa, jolloin maakunnat aloittavat toimintansa. ELY-keskukset ja TEtoimistot lakkaavat olemasta 1.1.2021 alkaen. Tulevaisuudessa julkinen hallinto järjestetään
kolmella eri tasolla valtio, maakunta ja kunta.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen tapaustutkimus ja sen tavoitteena on löytää kehittämisehdotuksia henkilöasiakkaiden kasvupalveluhankintoihin, jotta perustuslaillinen oikeus, yhdenvertaisuus eli palveluiden yhdenvertainen saatavuus asiakkaisiin nähden toteutuu. Tutkimus on toteutettu lomakekyselynä, joka on lähetetty sähköpostilinkillä rajatulle kohderyhmälle. Kysely lähetettiin palveluhankintojen parissa työskenteleville hankinta-asiantuntijoille sekä Päijät-Hämeen maakunta- ja kasvupalveluvalmisteluun osallistuville henkilöille.
Tutkimusmenetelminä on käytetty lainoppia ja empiiristä sekä oikeudellista empiiristä tutkimusta. Tutkimuksen teoreettisessa osassa on käytetty yhdenvertaisuuteen liittyviä
lakeja sekä maakuntauudistuksen ja kasvupalvelujen valmistelutyö aineistoja. Lisäksi
tutkimusaineistona on käytetty aihealueen kirjallisuutta ja eri tahojen lausuntoja kasvupalvelulainsäädännöstä.
Tutkimuksessa selvisi, että tällä hetkellä yhdenvertaisuuden nähdään toteutuvan Päijät-Hämeen TE-toimiston hankinnoissa. Tutkimuksessa nousi esille vahvasti myös se, että maakuntauudistuksen tuoma toimintojen hajauttaminen maakuntiin vaarantaa palvelujen yhdenvertaisuuden kasvupalveluasiakkaiden kesken. Yhdenvertaisuuden toteutumista
voi tulevissa Päijät-Hämeen maakunnan kasvupalveluhankinnoissa parantaa ja kehittää osaavalla ja riittävällä resursoinnilla, kilpailutukseen liittyvien arviointikriteerien rakentamisella huolellisesti, prosessin kulun ja tulosten systemaattisella seurannalla ja asiakaspalautteiden huomioimisella sekä palveluntuottajien tulosten seurannalla.
Kehittämisehdotuksena on alkaa rakentaa kasvupalvelun hankintaprosesseja palvelumuotoilun keinoin osallistuttamalla kohderyhmän asiakkaat, sidosryhmät sekä palveluntarjoajat
hankintaprosessin luomiseen ja sen jatkuvaan kehittämiseen.