Yhteisöllinen työyhteisö päiväkoti Pikkurepussa
Levola, Veera (2018)
Levola, Veera
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019292
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli yhteisöllisyys työyhteisössä. Tavoitteena oli lisätä päiväkoti Pikkurepun työyhteisön tietämystä yhteisöllisyydestä, sekä edistää päiväkoti Pikkurepun työyhteisön yhteisöllisyyttä. Henkilökunnalle järjestettiin yhteisiä toimintakertoja, ja heille annettiin konkreettisia ohjeita, miten työyhteisön yhteisöllisyyttä voitaisiin edistää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin työyhteisöä yhteisönä, sekä mitkä ovat työyhteisön erityispiirteet verrattuna muihin vapaammin muodostuneisiin yhteisöihin. Lisäksi siinä käsiteltiin yhteisöllisyyttä sekä miten yhteisöllisyyden saa otettua työyhteisön voimavaraksi, ja mitä hyötyä siitä on. Teoriaosuudessa avattiin yhtei-söllisyyteen vaikuttavia teemoja, joita ovat toimiva vuorovaikutus, yhteiset päämäärät, sekä erilaiset asenteet ja ajattelutavat. Siinä paneuduttiin myös siihen, miten jokainen yhteisön jäsen voi vaikuttaa yhteisöllisyyden edistämiseen ja sen kokemiseen.
Tietoa päiväkodin työyhteisön yhteisöllisyydestä opinnäytetyön aloitushetkellä kerättiin henkilökunnalle lähetetyn kyselylomakkeen avulla, jossa oli kysymyksiä liittyen yhteisöllisyyden teemoihin ja niiden näkymiseen työyhteisössä. Tämän avulla saatiin henkilökunta pohtimaan yhteisöllisyyteen vaikuttavia asioita. Tämän lisäksi päiväkodin työyhteisölle toteutettiin erilaisia toimintakertoja, joiden tarkoituksena oli saada henkilökuntaa toimimaan yhdessä ja tutustumaan toisiinsa vielä paremmin, sekä mahdollistaa uusia yhteisiä kokemuksia, jotka ovat yhteisöllisyyden pohjana. Lisäksi henkilökunnalle annettiin erilaisia työkaluja muun muassa yhteisten pelisääntöjen sopimiseen. Henkilökunnalle annettiin konkreettisia ohjeita lyhyen oppaan muodossa siitä, miten jokainen voi omalla toiminnallaan edistää työyhteisön yhteisöllisyyttä, ja miten työyhteisö voi yhdessä edistää yhteisöllisyyttä.
Lopuksi henkilökunnalta kysyttiin palautelomakkeen avulla kokemuksia siitä, kokivatko he tietävänsä toteutusten avulla enemmän asioista, jotka vaikuttavat yhteisöllisyyteen, ja siitä ovatko yhteiset kokemukset vaikuttaneet työyhteisön ilmapiiriin. Työyhteisön ilmapiiriä ja tapaa toimia yhdessä havainnoitiin myös toimintojen yhteydessä. Henkilökunta koki, että yhteiset toimintakerrat olivat lähentäneet työkavereita keskenään ja he olivat tulleet tutummiksi toisilleen. Eri toimintakerrat koettiin myös miellyttäviksi ja työntekijät kokivat saaneensa lisää tietoa yhteisöllisyydestä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin työyhteisöä yhteisönä, sekä mitkä ovat työyhteisön erityispiirteet verrattuna muihin vapaammin muodostuneisiin yhteisöihin. Lisäksi siinä käsiteltiin yhteisöllisyyttä sekä miten yhteisöllisyyden saa otettua työyhteisön voimavaraksi, ja mitä hyötyä siitä on. Teoriaosuudessa avattiin yhtei-söllisyyteen vaikuttavia teemoja, joita ovat toimiva vuorovaikutus, yhteiset päämäärät, sekä erilaiset asenteet ja ajattelutavat. Siinä paneuduttiin myös siihen, miten jokainen yhteisön jäsen voi vaikuttaa yhteisöllisyyden edistämiseen ja sen kokemiseen.
Tietoa päiväkodin työyhteisön yhteisöllisyydestä opinnäytetyön aloitushetkellä kerättiin henkilökunnalle lähetetyn kyselylomakkeen avulla, jossa oli kysymyksiä liittyen yhteisöllisyyden teemoihin ja niiden näkymiseen työyhteisössä. Tämän avulla saatiin henkilökunta pohtimaan yhteisöllisyyteen vaikuttavia asioita. Tämän lisäksi päiväkodin työyhteisölle toteutettiin erilaisia toimintakertoja, joiden tarkoituksena oli saada henkilökuntaa toimimaan yhdessä ja tutustumaan toisiinsa vielä paremmin, sekä mahdollistaa uusia yhteisiä kokemuksia, jotka ovat yhteisöllisyyden pohjana. Lisäksi henkilökunnalle annettiin erilaisia työkaluja muun muassa yhteisten pelisääntöjen sopimiseen. Henkilökunnalle annettiin konkreettisia ohjeita lyhyen oppaan muodossa siitä, miten jokainen voi omalla toiminnallaan edistää työyhteisön yhteisöllisyyttä, ja miten työyhteisö voi yhdessä edistää yhteisöllisyyttä.
Lopuksi henkilökunnalta kysyttiin palautelomakkeen avulla kokemuksia siitä, kokivatko he tietävänsä toteutusten avulla enemmän asioista, jotka vaikuttavat yhteisöllisyyteen, ja siitä ovatko yhteiset kokemukset vaikuttaneet työyhteisön ilmapiiriin. Työyhteisön ilmapiiriä ja tapaa toimia yhdessä havainnoitiin myös toimintojen yhteydessä. Henkilökunta koki, että yhteiset toimintakerrat olivat lähentäneet työkavereita keskenään ja he olivat tulleet tutummiksi toisilleen. Eri toimintakerrat koettiin myös miellyttäviksi ja työntekijät kokivat saaneensa lisää tietoa yhteisöllisyydestä.