Abstraktit kuvakortit : Menetelmä ja apuväline aikamme ihmisen elämän ja ajatusten jäsentämiseen
Karppinen, Laura (2018)
Karppinen, Laura
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019224
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan lastenohjaaja Paula Raatikainen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudet ja innovatiiviset Abstraktit kuvakortit erityisesti seurakunnan lapsi- ja perhetyön käyttöön. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi 57 kuvakorttia.
Abstraktit kuvakortit ovat monipuoliset ja nimensä mukaisesti täysin abstraktit. Tässä opinnäytetyössä abstraktilla tarkoitettiin sen yleisintä tulkintatapaa, eli ”ei-esittävää”. Kortit eivät sisällä tavallisiin ja perinteisiin kuvakortteihin verrattaen yksittäistä teemaa, valokuvia, hahmoja tai tekstejä. Tämä täysin abstrakti piirre mahdollistaa sen, että kortit ovat moniselitteiset, eivätkä ohjaile katsojaansa ja näin avaavat kanavia yksilön mieleen ja ajatuksiin. Jokainen näkee kortit subjektiivisesti ja henkilökohtaisesti oman elämänhistoriansa kautta. Korttien toimintaperiaate perustui ihmisen tiedostamattomien, esitietoisten ja tiedostettujen ajatusten ja tunteiden käsittelyyn abstraktin kuvan avulla.
Kortteja voidaan käyttää ryhmä- sekä yksilötilanteissa, lasten, nuorten, aikuisten sekä vanhusten kanssa. Kortit toimivat erinomaisesti esimerkiksi tutustumis-tai ryhmäytymistehtävissä, keskustelun avaajina, tunteiden käsittelyssä, taidekasvatuksen välineenä tai valitun teeman käsittelyssä.
Abstraktien kuvakorttien lisäksi laadin käyttöoppaan mahdollistamaan korttien käyttäjille monipuoliset ja mielekkäät lähtökohdat ryhtyä työskentelemään. Käyttöoppaalla pyrin myös laadukkaan ja turvallisen työskentelyn edistämiseen. Opas sisältää tausta- ja yleistietoja korteista sekä opinnäytetyössä esiteltyjä teoreettisia näkemyksiä, kuitenkin suppeammin. Käyttöoppaassa kerrotaan, mitä kannattaa huomioida ennen korttien käyttämistä, sekä miten toimia tuokioiden jälkeen. Oppaassa annetaan erilaisia esimerkkitilanteita ja apuja korttien käyttämiseen. Käyttöopas on suunnattu kaikkien ikäryhmien kanssa työskenteleville. Oppaan tarkoituksena olisi palvella niin ensikertalaisia kuin myös jo kokeneempia kuvakorttien käyttäjiä, tarjoamalla erilaisia esimerkkitilanteita ja vinkkejä.
Abstraktit kuvakortit oli oma ideani, ja kortit tuotin itse maalaamalla. Kortteja loin kokonaisuudessaan yli 130 kappaletta, joista ne karsittiin lopulliseen tuotokseen pilotoinnin avulla. Pilotointi eli kokeilu tapahtui pääsääntöisesti seurakunnan lapsi-ja perhetyössä sekä työntekijöiden keskuudessa. Pilotointitilanteita kertyi yli 20. Pilotointien aikana dokumentoin tilanteet muistiinpanojen ja havainnoinnin muodossa.
Vaikka Abstrakteilla kuvakorteilla ei ollut alun perin tilaajalähtöistä tarvetta, kehittyivät ne opinnäytetyöprosessin aikana erittäin merkittäväksi ja tarpeellisiksi sekä itselleni, että tilaajalle. Myös useat ulkopuoliset tahot nostivat kortit tärkeiksi ja potentiaalisiksi. Korteille ei valittu spesifiä kohdetta tai tarkoitusperää, sillä ne voivat toimia kaikissa tilanteissa. Laaja tietoperusta antoi korttien tarpeellisuudelle ja toimivuudelle vahvat perusteet.
Abstraktit kuvakortit ovat monipuoliset ja nimensä mukaisesti täysin abstraktit. Tässä opinnäytetyössä abstraktilla tarkoitettiin sen yleisintä tulkintatapaa, eli ”ei-esittävää”. Kortit eivät sisällä tavallisiin ja perinteisiin kuvakortteihin verrattaen yksittäistä teemaa, valokuvia, hahmoja tai tekstejä. Tämä täysin abstrakti piirre mahdollistaa sen, että kortit ovat moniselitteiset, eivätkä ohjaile katsojaansa ja näin avaavat kanavia yksilön mieleen ja ajatuksiin. Jokainen näkee kortit subjektiivisesti ja henkilökohtaisesti oman elämänhistoriansa kautta. Korttien toimintaperiaate perustui ihmisen tiedostamattomien, esitietoisten ja tiedostettujen ajatusten ja tunteiden käsittelyyn abstraktin kuvan avulla.
Kortteja voidaan käyttää ryhmä- sekä yksilötilanteissa, lasten, nuorten, aikuisten sekä vanhusten kanssa. Kortit toimivat erinomaisesti esimerkiksi tutustumis-tai ryhmäytymistehtävissä, keskustelun avaajina, tunteiden käsittelyssä, taidekasvatuksen välineenä tai valitun teeman käsittelyssä.
Abstraktien kuvakorttien lisäksi laadin käyttöoppaan mahdollistamaan korttien käyttäjille monipuoliset ja mielekkäät lähtökohdat ryhtyä työskentelemään. Käyttöoppaalla pyrin myös laadukkaan ja turvallisen työskentelyn edistämiseen. Opas sisältää tausta- ja yleistietoja korteista sekä opinnäytetyössä esiteltyjä teoreettisia näkemyksiä, kuitenkin suppeammin. Käyttöoppaassa kerrotaan, mitä kannattaa huomioida ennen korttien käyttämistä, sekä miten toimia tuokioiden jälkeen. Oppaassa annetaan erilaisia esimerkkitilanteita ja apuja korttien käyttämiseen. Käyttöopas on suunnattu kaikkien ikäryhmien kanssa työskenteleville. Oppaan tarkoituksena olisi palvella niin ensikertalaisia kuin myös jo kokeneempia kuvakorttien käyttäjiä, tarjoamalla erilaisia esimerkkitilanteita ja vinkkejä.
Abstraktit kuvakortit oli oma ideani, ja kortit tuotin itse maalaamalla. Kortteja loin kokonaisuudessaan yli 130 kappaletta, joista ne karsittiin lopulliseen tuotokseen pilotoinnin avulla. Pilotointi eli kokeilu tapahtui pääsääntöisesti seurakunnan lapsi-ja perhetyössä sekä työntekijöiden keskuudessa. Pilotointitilanteita kertyi yli 20. Pilotointien aikana dokumentoin tilanteet muistiinpanojen ja havainnoinnin muodossa.
Vaikka Abstrakteilla kuvakorteilla ei ollut alun perin tilaajalähtöistä tarvetta, kehittyivät ne opinnäytetyöprosessin aikana erittäin merkittäväksi ja tarpeellisiksi sekä itselleni, että tilaajalle. Myös useat ulkopuoliset tahot nostivat kortit tärkeiksi ja potentiaalisiksi. Korteille ei valittu spesifiä kohdetta tai tarkoitusperää, sillä ne voivat toimia kaikissa tilanteissa. Laaja tietoperusta antoi korttien tarpeellisuudelle ja toimivuudelle vahvat perusteet.