Digitaalinen tietovisapeli immunohematologian opintojaksolle
Ihalainen, Adelina; Pinoargote, Niina (2018)
Ihalainen, Adelina
Pinoargote, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818802
Tiivistelmä
Perinteinen opettajakeskeinen opetus on saamassa rinnalleen digitaalisia oppimisympäristöjä, jossa opiskelijan rooli on entistä aktiivisempi. Digitaalinen oppimisympäristö tarjoaa opetukseen muun muassa videoita, verkkokursseja, oppimispelejä, tietovisoja ja sosiaalisen median hyötyjä. Oppimispelejä käytetään yhä enemmän opetuksen lisänä ja tutkimusten mukaan se on lisännyt opiskelijoiden motivaatioita opiskeluun ja parantanut oppimistuloksia. Hyvä oppimispeli motivoi ja pitää pelaajan kiinnostusta yllä antamalla välitöntä, jatkuvaa ja kumulatiivista palautetta, sisältämällä vaihtelevaa ja keskittynyttä toimintaa sekä suhteellisen helppoja ja hyvin vaikeita osuuksia.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa immunohematologia-aiheinen digitaalinen tietovisapeli bioanalyytikko-opiskelijoiden ja opettajien käyttöön. Peli liittyy opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaan bioanalytiikan digitaaliseen verkkoportaaliin, BioDigi-hankkeeseen, jossa kuusi ammattikorkeakoulua tuottaa opintokokonaisuuksia bioanalytiikan keskeisistä ammattiaineista digitaaliseen oppimisympäristöön. Opinnäytetyön tuotoksena luotu peli liitetään myöhemmin BioDigi-oppimisalustalle. Tavoitteena oli luoda opiskelijaa aktivoiva ja oppimista tukeva digitaalinen tietovisapeli. Tavoitteiden täyttymistä ei pystytty tässä opinnäytetyössä mittaamaan käytettävän ajan puitteissa, mutta kysymysten asiasisältö on tarkistettu immunohematologian opettajien toimesta.
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin digitaalinen tietovisapeli, joka tehtiin Quizziz-alustalle. Pelin kysymykset olivat monivalintakysymyksiä tai totta vai tarua -kysymyksiä. Monivalintakysymyksissä oli neljä vastausvaihtoehtoa, joista yksi tai useampi oli oikein. Aikaa vastaamiseen annettiin kysymyksestä riippuen 20–30 sekuntia. Peli tehtiin englannin kielellä ja pelin kysymykset koostuivat Metropolian ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaisesta immunohematologian opintojakson aihealueesta.
Peliä on mahdollista jatkokehittää tekemällä siihen lisää kysymyksiä ja lisäämällä uusia, visuaalista ilmettä parantavia kuvia. Peli on mahdollista myös siirtää toiselle alustalle, jolloin kehittämismahdollisuudet ovat suuremmat pelialustasta ja tekijöistä riippuen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa immunohematologia-aiheinen digitaalinen tietovisapeli bioanalyytikko-opiskelijoiden ja opettajien käyttöön. Peli liittyy opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaan bioanalytiikan digitaaliseen verkkoportaaliin, BioDigi-hankkeeseen, jossa kuusi ammattikorkeakoulua tuottaa opintokokonaisuuksia bioanalytiikan keskeisistä ammattiaineista digitaaliseen oppimisympäristöön. Opinnäytetyön tuotoksena luotu peli liitetään myöhemmin BioDigi-oppimisalustalle. Tavoitteena oli luoda opiskelijaa aktivoiva ja oppimista tukeva digitaalinen tietovisapeli. Tavoitteiden täyttymistä ei pystytty tässä opinnäytetyössä mittaamaan käytettävän ajan puitteissa, mutta kysymysten asiasisältö on tarkistettu immunohematologian opettajien toimesta.
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin digitaalinen tietovisapeli, joka tehtiin Quizziz-alustalle. Pelin kysymykset olivat monivalintakysymyksiä tai totta vai tarua -kysymyksiä. Monivalintakysymyksissä oli neljä vastausvaihtoehtoa, joista yksi tai useampi oli oikein. Aikaa vastaamiseen annettiin kysymyksestä riippuen 20–30 sekuntia. Peli tehtiin englannin kielellä ja pelin kysymykset koostuivat Metropolian ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaisesta immunohematologian opintojakson aihealueesta.
Peliä on mahdollista jatkokehittää tekemällä siihen lisää kysymyksiä ja lisäämällä uusia, visuaalista ilmettä parantavia kuvia. Peli on mahdollista myös siirtää toiselle alustalle, jolloin kehittämismahdollisuudet ovat suuremmat pelialustasta ja tekijöistä riippuen.