E-aineistojen näkyvyys ja löydettävyys kirjastoissa ja Ellibs-kirjastopalvelun käytettävyys
Kotro, Tiia (2018)
Kotro, Tiia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918978
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin e-aineistojen mainostusta, e-kirjojen ja e-äänikirjojen löydettävyyttä sekä Ellibs-e-kirjastopalvelun käytettävyyttä. E-aineistojen mainos-tusta kirjastojen fyysisissä tiloissa tutkittiin mystery shopping -menetelmällä Ro-vaniemen kaupunginkirjastossa, Tampereen pääkirjasto Metsossa ja Pasilan pääkirjastossa. E-kirjojen ja e-äänikirjojen sekä Ellibsin käytettävyyttä tutkittiin ko-ko maan laajuisesti verkossa julkaistulla kyselyllä.
Haamuasioinnin tavoitteena oli selvittää, miten valituissa tutkimuskirjastoissa tällä hetkellä mainostetaan erilaisia e-aineistoja. Kyselyn tavoitteena taas oli selvittää kuinka kirjastojen asiakkaat hakevat e-kirjoja sekä e-äänikirjoja ja kuinka helppo-na he aineiston löytämisen kokevat. Kyselyn toinen tavoite oli selvittää miten El-libsin käyttäjät kokevat palvelun käytettävyyden ja löytyykö palvelusta jotain mitä pitäisi kehittää.
Haamuasioinnin tuloksista kävi ilmi, että kaikissa kirjastoissa oli esillä ainakin muutamia mainoksia eri e-aineistoista. Mainosten määrä kuitenkin vaihteli eri kir-jastoissa. Tuloksista käy ilmi myös se, että kirjastot ovat panostaneet kirjaston ti-loissa tapahtuvaan mainontaan eri tavoilla. Esimerkiksi Tampereen kirjastossa vaikutti siltä, että mainostusta oli selvästi mietitty ja suunniteltu. Sen sijaan Rova-niemen kaupunginkirjastossa sekä Pasilan pääkirjastoissa tällainen samanlainen suunnitelmallisuus ei ollut nähtävissä kaikkien mainosten osalta.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että vastaajat ovat yleisesti kokeneet, että e-kirjojen löytäminen on helppoa ja myös Ellibsin käytön koetaan sujuvan melko hyvin. Ky-selyn vastauksista nousi kuitenkin esille muutamia Ellibsiin liittyviä kehitystoivei-ta. Näitä olivat esimerkiksi aineiston parempi asiasanoitus ja luettelointi, haku- ja rajaustoimintojen toimivuuden ja yhteiskäytön parantaminen sekä Ellibsin käyttö-ohjeiden päivittäminen selkeämmiksi.
Haamuasioinnin tavoitteena oli selvittää, miten valituissa tutkimuskirjastoissa tällä hetkellä mainostetaan erilaisia e-aineistoja. Kyselyn tavoitteena taas oli selvittää kuinka kirjastojen asiakkaat hakevat e-kirjoja sekä e-äänikirjoja ja kuinka helppo-na he aineiston löytämisen kokevat. Kyselyn toinen tavoite oli selvittää miten El-libsin käyttäjät kokevat palvelun käytettävyyden ja löytyykö palvelusta jotain mitä pitäisi kehittää.
Haamuasioinnin tuloksista kävi ilmi, että kaikissa kirjastoissa oli esillä ainakin muutamia mainoksia eri e-aineistoista. Mainosten määrä kuitenkin vaihteli eri kir-jastoissa. Tuloksista käy ilmi myös se, että kirjastot ovat panostaneet kirjaston ti-loissa tapahtuvaan mainontaan eri tavoilla. Esimerkiksi Tampereen kirjastossa vaikutti siltä, että mainostusta oli selvästi mietitty ja suunniteltu. Sen sijaan Rova-niemen kaupunginkirjastossa sekä Pasilan pääkirjastoissa tällainen samanlainen suunnitelmallisuus ei ollut nähtävissä kaikkien mainosten osalta.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että vastaajat ovat yleisesti kokeneet, että e-kirjojen löytäminen on helppoa ja myös Ellibsin käytön koetaan sujuvan melko hyvin. Ky-selyn vastauksista nousi kuitenkin esille muutamia Ellibsiin liittyviä kehitystoivei-ta. Näitä olivat esimerkiksi aineiston parempi asiasanoitus ja luettelointi, haku- ja rajaustoimintojen toimivuuden ja yhteiskäytön parantaminen sekä Ellibsin käyttö-ohjeiden päivittäminen selkeämmiksi.