Öljyntorjunnan simulaatiokoulutus : SCAROIL-hankkeen osaprojektin loppuraportti
Editoija
Halonen, Justiina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-121-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-121-7
Tiivistelmä
SCAROIL-hankkeessa (Simulator Training for Cargo Handling and Oil Recovery, S20604) luotiin uusi simulaatiopohjainen koulutusmalli öljyvahinkojen torjuntaan. Koulutuksella lisätään öljyvahinkojen torjunnan kokonaishallintaa ja torjuntataktista osaamista. Koulutuksen tueksi kehitettiin uusi öljynkeräinsimulaattori, joka alusten komentosiltasimulaattoreihin yhdistettynä muodostaa ainutlaatuisen öljyntorjunnan oppimisympäristön. Koulutuksen luomisessa on haluttu huomioida kohderyhmän, pelastusviranomaisten, osaamistarpeet ja perustaa koulutusmenetelmä muilla aloilla ja muissa simulaattorikeskuksissa kehitettyihin hyviin käytänteisiin. Tämän ovat mahdollistaneet öljyntorjuntaviranomaisista koostuvan työryhmän aktiivinen osallistuminen, pelastuslaitosten runsas osanotto osaamis- ja koulutuskartoitukseen sekä pilottikoulutuksiin kuten myös muiden alojen simulaatiokouluttajilta saatu opastus simulaatiopedagogiikan periaatteisiin ja käytäntöihin.
Tämä selvitys jakaantuu neljään osa-alueeseen. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan hankkeen ja koulutussuunnittelun lähtökohtia; miten hanketta on toteutettu, mihin tavoitteet pohjautuvat ja millaiselle koulutukselle todettiin olevan kysyntää. Lisäksi arvioidaan, miten valittu koulutustapa soveltuu öljyntorjuntakoulutukseen; millaisten taitojen harjoittelussa simulaatiot ovat parhaimmillaan ja millaisissa taas eivät. Toisessa osassa perehdytään simulaatiokoulutuksen luomiseen ja koulutussuunnitelman rakentamiseen. Siinä esitellään hyviä käytäntöjä, joita on kartoitettu koulutussuunnittelun tueksi muun muassa merenkulun koulutuksen piiristä sekä eri simulaattorikeskuksiin tutustumalla. Samalla arvioidaan eri oppimisalustojen soveltuvuutta öljyntorjuntakoulutuksen tarpeisiin. Näiden näkökulmien valossa kolmannessa osassa esitetään suunniteltu koulutusmalli, kuvataan pilottikoulutuksista saadut kokemukset ja palautteet. Lopuksi tarkastellaan hankekokonaisuuden toteutumista itsearvioinnin sekä ohjaus- ja työryhmältä saadun palautteen valossa ja arvioidaan hankkeen vaikuttavuutta.
Tämä selvitys jakaantuu neljään osa-alueeseen. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan hankkeen ja koulutussuunnittelun lähtökohtia; miten hanketta on toteutettu, mihin tavoitteet pohjautuvat ja millaiselle koulutukselle todettiin olevan kysyntää. Lisäksi arvioidaan, miten valittu koulutustapa soveltuu öljyntorjuntakoulutukseen; millaisten taitojen harjoittelussa simulaatiot ovat parhaimmillaan ja millaisissa taas eivät. Toisessa osassa perehdytään simulaatiokoulutuksen luomiseen ja koulutussuunnitelman rakentamiseen. Siinä esitellään hyviä käytäntöjä, joita on kartoitettu koulutussuunnittelun tueksi muun muassa merenkulun koulutuksen piiristä sekä eri simulaattorikeskuksiin tutustumalla. Samalla arvioidaan eri oppimisalustojen soveltuvuutta öljyntorjuntakoulutuksen tarpeisiin. Näiden näkökulmien valossa kolmannessa osassa esitetään suunniteltu koulutusmalli, kuvataan pilottikoulutuksista saadut kokemukset ja palautteet. Lopuksi tarkastellaan hankekokonaisuuden toteutumista itsearvioinnin sekä ohjaus- ja työryhmältä saadun palautteen valossa ja arvioidaan hankkeen vaikuttavuutta.