Muutostoimenpiteiden malli lähiesimiehelle - Case Satakunnan TE-toimisto
Koivisto, Laura (2018)
Koivisto, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517249
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Satakunnan TE-toimisto. Suomen TE-toimistot ovat suurten strategisten muutosten edessä. 1.1.2021 on tulossa maakuntauudistus, joka lopettaa Suomen TE-toimistojen toiminnan nykyisellään. Tämä nosti tarpeen kehittää muutostoimenpiteistä mahdollisimman toimivia. Opinnäytetyössäni kartoitin tekijöitä, jotka mahdollistavat onnistuneen muutoksen ja vertasin niitä TE-toimiston aiemmassa muutoksessa käytettyihin muutostoimenpiteisiin. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää aiemmin käytetyistä muutostoimenpiteistä mahdollisimman toimiva malli lähiesimiehelle käytettäväksi. Opinnäytetyöni konkreettisena tuotoksena oli huoneentaulu lähiesimiehelle kehitetyistä muutostoimenpiteistä.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu strategisesta muutoksesta, muutosjohtamisesta ja muutoksen työkaluista. Muutos on laaja käsite, joten olen rajannut aiheen koskemaan alemman organisaation tason toimia. Muutosta on tarkasteltu eritoten lähiesimiehen ja henkilöstön näkökulmasta.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimustyönä käyttäen tiedonkeruumenetelminä teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluja toteutettiin 16 kpl:tta. Haastateltavat olivat ne Harjavallan toimipaikan henkilöstön jäsenet, jotka olivat olleet töissä TE-toimiston edellisen suuren strategisen muutoksen aikana vuonna 2013. Teemat olivat ennen muutosta, muutoksen aikana, muutoksen jälkeen ja kehittäminen.
Teemahaastattelun ja havainnoinnin tuloksina nousivat esiin mm. lähiesimiehen läsnä-olon tarpeellisuus, tasavertaisuus, yhteiset käytännöt ja palautteen merkitys. Tutkimustuloksiin pohjaten tein kehittämisehdotukset muutostoimenpiteisiin käytettäväksi Satakunnan TE-toimistossa tulevassa maakuntauudistuksessa.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys koostuu strategisesta muutoksesta, muutosjohtamisesta ja muutoksen työkaluista. Muutos on laaja käsite, joten olen rajannut aiheen koskemaan alemman organisaation tason toimia. Muutosta on tarkasteltu eritoten lähiesimiehen ja henkilöstön näkökulmasta.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimustyönä käyttäen tiedonkeruumenetelminä teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluja toteutettiin 16 kpl:tta. Haastateltavat olivat ne Harjavallan toimipaikan henkilöstön jäsenet, jotka olivat olleet töissä TE-toimiston edellisen suuren strategisen muutoksen aikana vuonna 2013. Teemat olivat ennen muutosta, muutoksen aikana, muutoksen jälkeen ja kehittäminen.
Teemahaastattelun ja havainnoinnin tuloksina nousivat esiin mm. lähiesimiehen läsnä-olon tarpeellisuus, tasavertaisuus, yhteiset käytännöt ja palautteen merkitys. Tutkimustuloksiin pohjaten tein kehittämisehdotukset muutostoimenpiteisiin käytettäväksi Satakunnan TE-toimistossa tulevassa maakuntauudistuksessa.