Insight of Nudging towards in Changing Behaviour
Rajala, Mari (2018)
Rajala, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418022
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää mikä on Nudgen eli tuuppaamisen rooli käyttäytymisen muutoksessa ja miten tuuppaus voi tukea sitä. Jotta tutkimuskysymykseen voitiin vastata, käytettiin menetelmänä kirjallisuuskatsausta ja teemahaastattelua. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautui käsitteisiin tuuppaaminen, käyttäytymistaloustiede, valinta-arkkitehtuuri ja kaksoisprosessoinnin teoria. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymyksiin: miten tuuppausta voidaan käyttää prosessina käyttäytymisen muuttamisessa, millaisia vahvuuksia tai mahdollisuuksia tuuppauksella on käyttäytymisen muutoksessa ja mitä kokemuksia tapausorganisaatiolla on tuuppauksesta?
Kirjallisuuskatsauksen lähtökohta oli tutkimuksen keskeiset käsitteet ja niiden mukaisen kirjallisuuden valinta. Ohjaavana tekijänä oli kirjallisuuden laadullinen arviointi, yhteenveto ja tulosten tulkinta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä seitsemän tutkimusartikkelia. Teemahaastatteluun osallistui yksi henkilö. Tämä tutkimus on laadullinen.
Keskeisimmiksi havainnoiksi osoittautui menetelmän edullisuus ja sen tehokkuus käytöksen muutokselle, kun tuuppaus toteutettiin onnistuneesti. Lisäksi tuuppauksen tulisi olla läpinäkyvää heille, joita tuupataan. Tuuppaus voi olla hyvinkin pieni teko, joka muuttaa käytöstä. Se on riskitön kokeilla, ja lopulta käytöksen muutos on aina henkilökohtainen.
Tulosten mukaan tuuppaus on mahdollisuus muuttaa käytöstä. Tuuppaus voi olla myös väline markkinoinnissa ja ympäristön muutosten edistämisessä. Se voi olla mahdollisuus, kun halutaan vähentää jätettä tai opettaa ihmisiä huolehtimaan ympäristöstä. Tuuppaus lisää tietoa asiakkaista, työntekijöistä ja ihmisten tavasta tehdä päätöksiä. Tuuppaus haastaa tekemään yksinkertaisia viestejä, jolloin tavoite on helppo saavuttaa.
Kirjallisuuskatsauksen lähtökohta oli tutkimuksen keskeiset käsitteet ja niiden mukaisen kirjallisuuden valinta. Ohjaavana tekijänä oli kirjallisuuden laadullinen arviointi, yhteenveto ja tulosten tulkinta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä seitsemän tutkimusartikkelia. Teemahaastatteluun osallistui yksi henkilö. Tämä tutkimus on laadullinen.
Keskeisimmiksi havainnoiksi osoittautui menetelmän edullisuus ja sen tehokkuus käytöksen muutokselle, kun tuuppaus toteutettiin onnistuneesti. Lisäksi tuuppauksen tulisi olla läpinäkyvää heille, joita tuupataan. Tuuppaus voi olla hyvinkin pieni teko, joka muuttaa käytöstä. Se on riskitön kokeilla, ja lopulta käytöksen muutos on aina henkilökohtainen.
Tulosten mukaan tuuppaus on mahdollisuus muuttaa käytöstä. Tuuppaus voi olla myös väline markkinoinnissa ja ympäristön muutosten edistämisessä. Se voi olla mahdollisuus, kun halutaan vähentää jätettä tai opettaa ihmisiä huolehtimaan ympäristöstä. Tuuppaus lisää tietoa asiakkaista, työntekijöistä ja ihmisten tavasta tehdä päätöksiä. Tuuppaus haastaa tekemään yksinkertaisia viestejä, jolloin tavoite on helppo saavuttaa.