Tablettilaitteiden ideakirja varhaiskasvattajien käyttöön : Opaskirja media- ja teknologiakasvatukseen
Itkonen, Sanna (2018)
Itkonen, Sanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112418028
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda media- ja teknologiakasvatuksen opas yksityiseen, Pohjois-Savossa toimivaan päiväkotiin. Tavoitteena oli tehdä tiivis, olemassa olevaan tietoon pohjautuva opas, joka sisältää uusia ideoita tablettilaitteiden hyödyntämisestä päiväkodin arjessa. Opas pohjautuu uuteen valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -asiakirjaan.
Tutkimusongelman muodostivat kysymykset: Kuinka voidaan lisätä varhaiskasvattajien tietoa ja antaa uusia ideoita media- ja teknologiakasvatukseen? Ja kuinka voidaan madaltaa tablettilaitteiden käytön kynnystä varhaiskasvatuksessa? Haasteena koettiin uuden Varhaiskasvatussuunnitelman tuomat muutokset ja uudet monilukutaidon sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen osa-alueet.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja menetelmänä oppaan sisältöä tehdessä toimi päiväkodin varhaiskasvattajille tehty teemahaastattelu. Haastattelun kautta pyrittiin löytämään olennaisin ja varhaiskasvatuksen kannalta tärkein tieto media- ja teknologiakasvatuksesta sekä sisällyttämään se oppaaseen. Opinnäytetyössä kehitettiin lapsen osallisuutta huomioiva fyysinen tablettilaitteiden käytön ideakirja, joka on helppo käyttöinen ja selkeä.
Opas oli testikäytössä päiväkodissa kolmen (3) kuukauden ajan. Sinä aikana varhaiskasvattajilla oli mahdollisuus antaa palautetta oppaan käytettävyydestä, sisällöstä ja ulkoasusta palautepuu-menetelmällä. Palautteen perusteella lopullisen oppaan koko muuttui A5-kokoon ja siihen lisättiin toteutusideoita. Opas sai paljon kiitosta ja se otettiin innolla osaksi päiväkodin pedagogista varhaiskasvatustyötä.
Tutkimusongelman muodostivat kysymykset: Kuinka voidaan lisätä varhaiskasvattajien tietoa ja antaa uusia ideoita media- ja teknologiakasvatukseen? Ja kuinka voidaan madaltaa tablettilaitteiden käytön kynnystä varhaiskasvatuksessa? Haasteena koettiin uuden Varhaiskasvatussuunnitelman tuomat muutokset ja uudet monilukutaidon sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen osa-alueet.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja menetelmänä oppaan sisältöä tehdessä toimi päiväkodin varhaiskasvattajille tehty teemahaastattelu. Haastattelun kautta pyrittiin löytämään olennaisin ja varhaiskasvatuksen kannalta tärkein tieto media- ja teknologiakasvatuksesta sekä sisällyttämään se oppaaseen. Opinnäytetyössä kehitettiin lapsen osallisuutta huomioiva fyysinen tablettilaitteiden käytön ideakirja, joka on helppo käyttöinen ja selkeä.
Opas oli testikäytössä päiväkodissa kolmen (3) kuukauden ajan. Sinä aikana varhaiskasvattajilla oli mahdollisuus antaa palautetta oppaan käytettävyydestä, sisällöstä ja ulkoasusta palautepuu-menetelmällä. Palautteen perusteella lopullisen oppaan koko muuttui A5-kokoon ja siihen lisättiin toteutusideoita. Opas sai paljon kiitosta ja se otettiin innolla osaksi päiväkodin pedagogista varhaiskasvatustyötä.