Ammattilaulajan vireytyminen esiintymiseen
Nacer-Leinonen, Margarita; Himberg, Marle (2010)
Nacer-Leinonen, Margarita
Himberg, Marle
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610538
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee ammattilaulajan vireytymisprosessia esiintymistä varten, sen aikana ja sen jälkeen. Työtä varten haastattelimme kolmea menestynyttä suomalaista oopperalaulajaa, jotka ovat tehneet pitkän uran laulajina pääasiallisesti oopperalavalla. Lisäksi meillä oli yksi koehaastateltava, jonka joitain ajatuksia olemme liittäneet työhömme. Tiedonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua.
Työmme teoreettiseksi viitekehykseksi valitsimme flown käsitteen, jota on tutkinut erityisesti Csikszentmihalyi. Valitsimme flown käsitteen esille tuomisen opinnäytetyömme keskeiseksi teemaksi, koska mielestämme laulajan vireytymisprosessin tähtäimenä on flown kaltaisen tilan saavuttaminen esityksen aikana. Flown aikana ihminen on äärimmäisen keskittynyt siihen mitä on tekemässä, tietää mihin pyrkii, on vapaa häiritsevistä ajatuksista, asiat sujuvat kuin itsestään ja ajan kulun käsittäminen saattaa hämärtyä. Flow-kokemus on tuttu ammattilaisille monilla luovilla aloilla, joihin liittyy korkea osaamistaso yhdistettynä vaativiin tehtäviin.
Jokainen lauluesitys on ainutlaatuinen ja ammattilaulajan työnkuvaan kuuluu, että yleisö odottaa parasta mahdollista suoritusta. Huippuesitys vaatii sen, että kaikki osa-alueet toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. Näin ollen laulaja joutuu huolehtimaan siitä, että hänellä on musiikki hallinnassa, intrumentti kunnossa, rooli ja tulkinta sisäistettynä, yhteistyö kollegoiden kanssa sujuu lavalla ja ajatukset pysyvät itse asiassa. Lähdimme selvittämään, miten ammattilaulaja hoitaa itsensä kuntoon jokaista esitystä varten. Vireytyminen pitää sisällään laajan kentän teemoja, kuten työn ja oman elämän hallintaan ja organisoimiseen, terveyteen ja henkiseen hyvinvointiin, sekä sosiaalisiin suhteisiin liittyvät teemat.
Opinnäytetyömme prosessoimisen aikana ymmärsimme, että vaikka jokainen laulaja lähestyykin vireytymistä oman persoonallisuutensa kautta, vireytymisprosesseista löytyy myös kaikille yhteisiä piirteitä. Tutustumalla näihin piirteisiin laulaja voi kehittyä vireytyjänä.
Työmme teoreettiseksi viitekehykseksi valitsimme flown käsitteen, jota on tutkinut erityisesti Csikszentmihalyi. Valitsimme flown käsitteen esille tuomisen opinnäytetyömme keskeiseksi teemaksi, koska mielestämme laulajan vireytymisprosessin tähtäimenä on flown kaltaisen tilan saavuttaminen esityksen aikana. Flown aikana ihminen on äärimmäisen keskittynyt siihen mitä on tekemässä, tietää mihin pyrkii, on vapaa häiritsevistä ajatuksista, asiat sujuvat kuin itsestään ja ajan kulun käsittäminen saattaa hämärtyä. Flow-kokemus on tuttu ammattilaisille monilla luovilla aloilla, joihin liittyy korkea osaamistaso yhdistettynä vaativiin tehtäviin.
Jokainen lauluesitys on ainutlaatuinen ja ammattilaulajan työnkuvaan kuuluu, että yleisö odottaa parasta mahdollista suoritusta. Huippuesitys vaatii sen, että kaikki osa-alueet toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. Näin ollen laulaja joutuu huolehtimaan siitä, että hänellä on musiikki hallinnassa, intrumentti kunnossa, rooli ja tulkinta sisäistettynä, yhteistyö kollegoiden kanssa sujuu lavalla ja ajatukset pysyvät itse asiassa. Lähdimme selvittämään, miten ammattilaulaja hoitaa itsensä kuntoon jokaista esitystä varten. Vireytyminen pitää sisällään laajan kentän teemoja, kuten työn ja oman elämän hallintaan ja organisoimiseen, terveyteen ja henkiseen hyvinvointiin, sekä sosiaalisiin suhteisiin liittyvät teemat.
Opinnäytetyömme prosessoimisen aikana ymmärsimme, että vaikka jokainen laulaja lähestyykin vireytymistä oman persoonallisuutensa kautta, vireytymisprosesseista löytyy myös kaikille yhteisiä piirteitä. Tutustumalla näihin piirteisiin laulaja voi kehittyä vireytyjänä.