Sairaanhoitajien opiskelijaohjausosaamisen kehittäminen opetusmoduulissa
Chen, Anna-Kaisa (2018)
Chen, Anna-Kaisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112217830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajien opiskelijaohjausosaamista opetusmoduulissa. Sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelujen tavoitteena on mahdollistaa opiskelijan tutustuminen terveydenhuollontoimintaan, perehtyminen keskeisiin käytännön työtehtäviin ja kehittää ammatillista osaamista sekä soveltaa tietoja ja taitoja työelämässä.
Kehittämistyön metodologiana on toimintatutkimus, koska sen avulla voidaan muuttaa vallitsevia toimintatapoja sekä ratkaista erilaisia ongelmia. Kehittäminen tapahtui Oulun yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla 40, jossa sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoitusympäristönä toimii opetusmoduuli.
Ensimmäisen syklin tarkoitus oli kartoittaa, minkälaisia ongelmia opetusmoduulissa ohjaavat sairaanhoitajat kokevat sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun ohjaamisessa, ja miten niitä ongelmia voidaan ratkaista. Ongelmien kartoittamiseen käytettiin 6-3-5-menetelmää. Osallistuneita sairaanhoitajia oli yhdeksän (n=9). Tulokset analysoitiin induktiivisella sekä abduktiivisella sisällönanalyysilla. Ongelmia kuvaavia teemoja saatiin neljä: opiskelijoiden arviointi ja palaute, opiskelijan oppimistavoitteet, hoitotyön suunnittelu ja yhteistyö ja opis-kelijan yksilöllinen ohjaus ja huomioiminen. Ratkaisuina ongelmiin saatiin 12 alateemaa.
Tulosten perusteella suunniteltiin osaston koulutusiltapäivä. Koulutusiltapäivä järjestettiin, koska ohjaavat sairaanhoitajat kokivat tarvitsevansa koulutusta sairaanhoitajaopiskelijoiden tavoitteiden asettamisen ohjaamisessa sekä arvioinnissa. Koulutusiltapäivässä pidettiin työpajat 3-5-hengen ryhmissä. Tavoitteena oli kehittää ohjaavien sairaanhoitajien osaamista opiskelijoiden tavoitteiden asettamisen ohjaamisessa, arvioinnissa sekä palautteen kirjoitta-misessa sekä keskustella esiselvityksessä saaduista tuloksista, miten ehdotettuja ratkaisuja voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoita ohjaavien sairaanhoitajien ohjausosaamisen kehittämisessä. Työpajoissa esitettiin käytännön ratkaisuja, mutta usean sairaanhoitajaopis-kelijan ohjaaminen samanaikaisesti koettiin edelleen haastavaksi. Sairaanhoitajien ohjausosaamista pitää erityisesti kehittää opiskelijoiden ryhmäohjauksessa, johon haettiin ratkaisua kirjallisuuskatsauksen avulla.
Kirjallisuuskatsaus muodosti toisen syklin. Kehittämiskysymyksenä oli, miten voidaan kehittää ohjaavien sairaanhoitajien opiskelijaohjausosaamista, kun ohjattavana on useita hoitotyönopiskelijoita samanaikaisesti ja miten ohjaava sairaanhoitaja voi hyödyntää ryhmäohjausmenetelmää sairaanhoitajaopiskelijoiden ryhmäohjauksessa aikaisemman tutkimustiedon perusteella. Kirjallisuuskatsaukseen tehtiin hakuja eri tietokannoista. Kehittämiskysymykseen liittyviä artikkeleja löytyi neljä, joista saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Vastausteemoja muodostui neljä: kommunikaatio, ohjaustoiminnan suunnittelu ja reflektio, ohjaajan toiminta ryhmäohjauksessa ja opiskelijan toiminta ryhmä-ohjauksessa. Kehittämistyön tulosten implementointi eli tulosten käyttöönotto on kehittä-mistyön seuraava vaihe.
Lähijohtajan tulee tuntea omat työntekijänsä, koska muuten heitä ei voi johtaa ja heidän osaamistaan ei voi kehittää. Organisaation suhtautuminen kehittämiseen määrittelee vahvasti odotukset kehittämisen tuloksista. Osaamisen johtaminen ei ole vain yksittäisen osaamisen lisäämistä vaan strategian mukaista arkitoimintaa ja työn johtamista. Organisaation johto ja lähijohtaja ovat tärkeässä asemassa, jotta työntekijät saadaan motivoitua sekä otettua m-kaan ja sitoutumaan kehittämiseen.
Kehittämistyön metodologiana on toimintatutkimus, koska sen avulla voidaan muuttaa vallitsevia toimintatapoja sekä ratkaista erilaisia ongelmia. Kehittäminen tapahtui Oulun yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla 40, jossa sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoitusympäristönä toimii opetusmoduuli.
Ensimmäisen syklin tarkoitus oli kartoittaa, minkälaisia ongelmia opetusmoduulissa ohjaavat sairaanhoitajat kokevat sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun ohjaamisessa, ja miten niitä ongelmia voidaan ratkaista. Ongelmien kartoittamiseen käytettiin 6-3-5-menetelmää. Osallistuneita sairaanhoitajia oli yhdeksän (n=9). Tulokset analysoitiin induktiivisella sekä abduktiivisella sisällönanalyysilla. Ongelmia kuvaavia teemoja saatiin neljä: opiskelijoiden arviointi ja palaute, opiskelijan oppimistavoitteet, hoitotyön suunnittelu ja yhteistyö ja opis-kelijan yksilöllinen ohjaus ja huomioiminen. Ratkaisuina ongelmiin saatiin 12 alateemaa.
Tulosten perusteella suunniteltiin osaston koulutusiltapäivä. Koulutusiltapäivä järjestettiin, koska ohjaavat sairaanhoitajat kokivat tarvitsevansa koulutusta sairaanhoitajaopiskelijoiden tavoitteiden asettamisen ohjaamisessa sekä arvioinnissa. Koulutusiltapäivässä pidettiin työpajat 3-5-hengen ryhmissä. Tavoitteena oli kehittää ohjaavien sairaanhoitajien osaamista opiskelijoiden tavoitteiden asettamisen ohjaamisessa, arvioinnissa sekä palautteen kirjoitta-misessa sekä keskustella esiselvityksessä saaduista tuloksista, miten ehdotettuja ratkaisuja voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoita ohjaavien sairaanhoitajien ohjausosaamisen kehittämisessä. Työpajoissa esitettiin käytännön ratkaisuja, mutta usean sairaanhoitajaopis-kelijan ohjaaminen samanaikaisesti koettiin edelleen haastavaksi. Sairaanhoitajien ohjausosaamista pitää erityisesti kehittää opiskelijoiden ryhmäohjauksessa, johon haettiin ratkaisua kirjallisuuskatsauksen avulla.
Kirjallisuuskatsaus muodosti toisen syklin. Kehittämiskysymyksenä oli, miten voidaan kehittää ohjaavien sairaanhoitajien opiskelijaohjausosaamista, kun ohjattavana on useita hoitotyönopiskelijoita samanaikaisesti ja miten ohjaava sairaanhoitaja voi hyödyntää ryhmäohjausmenetelmää sairaanhoitajaopiskelijoiden ryhmäohjauksessa aikaisemman tutkimustiedon perusteella. Kirjallisuuskatsaukseen tehtiin hakuja eri tietokannoista. Kehittämiskysymykseen liittyviä artikkeleja löytyi neljä, joista saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Vastausteemoja muodostui neljä: kommunikaatio, ohjaustoiminnan suunnittelu ja reflektio, ohjaajan toiminta ryhmäohjauksessa ja opiskelijan toiminta ryhmä-ohjauksessa. Kehittämistyön tulosten implementointi eli tulosten käyttöönotto on kehittä-mistyön seuraava vaihe.
Lähijohtajan tulee tuntea omat työntekijänsä, koska muuten heitä ei voi johtaa ja heidän osaamistaan ei voi kehittää. Organisaation suhtautuminen kehittämiseen määrittelee vahvasti odotukset kehittämisen tuloksista. Osaamisen johtaminen ei ole vain yksittäisen osaamisen lisäämistä vaan strategian mukaista arkitoimintaa ja työn johtamista. Organisaation johto ja lähijohtaja ovat tärkeässä asemassa, jotta työntekijät saadaan motivoitua sekä otettua m-kaan ja sitoutumaan kehittämiseen.