Työelämämentoreiden perehdytys kulttuurisensitiivisessä työssä
Mäkelä, Riikka; Saarinen, Heli (2018)
Mäkelä, Riikka
Saarinen, Heli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117690
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työelämämentoreiden perehdytystä ja selvittää, mitkä seikat vaikuttavat perehdytyksen onnistumiseen ja miten kulttuurisensitiivisyys tulee ottaa huomioon mentoreiden perehdytyksessä.
Työllistyminen on tärkeä integroitumista ja yhteiskuntaan kuulumisen tunnetta edistävä osa maahanmuuttajan kotoutumisessa. Uusia työllistymistä edistäviä toimenpiteitä tarvitaan, ja mentorointi on havaittu hyväksi keinoksi edistää maahanmuuttajien työelämään pääsyä. Lisäksi se tuo kansainväliselle osaajalle uusia verkostoja ja tietoa suomalaisesta työelämästä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun ammattikorkeakoulun hallinnoima Vertaista vailla -hanke, jonka tavoitteena on edistää maahanmuuttajien työelämään tai opintoihin pääsyä ja tukea heitä yrittäjyydessä. Hanke järjestää kotoutumisvaiheessa oleville maahanmuuttajille intensiivikursseja, joiden osana käytetään mentorointia edistämään oman työelämäpolun löytämistä.
Kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja benchmarking-menetelmää. Haastattelua käytettiin jo mentoreina toimineisiin työelämän edustajiin ja benchmarking-menetelmää kolmeen mentorointia toteuttavaan hankkeeseen. Kehittämistyön tuloksena työn tilaajalle kehitettiin työelämämentoreille tarkoitettu perehdytystyökalu, jonka nimeksi tuli Pikaopas mentorointiin. Opasta voidaan hyödyntää kulttuurisensitiivisessä työssä tehtävään mentorointiin missä tahansa hankkeessa tai toiminnassa. Se tukee mentorin valmiuksia tukea maahanmuuttajaa kohti suomalaista työelämää.
Kerätyn aineiston tuloksien perusteella voidaan todeta, että mentoreiden hyvä perehdytys on lähtökohta onnistuneelle mentorointisuhteelle. Onnistunut perehdytys palvelee niin mentoria kuin aktoriakin, ja sitä tulee kehittää, jotta mentorointisuhteet edistäisivät maahanmuuttajien työelämään pääsyä mahdollisimman hyvin.
Työllistyminen on tärkeä integroitumista ja yhteiskuntaan kuulumisen tunnetta edistävä osa maahanmuuttajan kotoutumisessa. Uusia työllistymistä edistäviä toimenpiteitä tarvitaan, ja mentorointi on havaittu hyväksi keinoksi edistää maahanmuuttajien työelämään pääsyä. Lisäksi se tuo kansainväliselle osaajalle uusia verkostoja ja tietoa suomalaisesta työelämästä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun ammattikorkeakoulun hallinnoima Vertaista vailla -hanke, jonka tavoitteena on edistää maahanmuuttajien työelämään tai opintoihin pääsyä ja tukea heitä yrittäjyydessä. Hanke järjestää kotoutumisvaiheessa oleville maahanmuuttajille intensiivikursseja, joiden osana käytetään mentorointia edistämään oman työelämäpolun löytämistä.
Kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja benchmarking-menetelmää. Haastattelua käytettiin jo mentoreina toimineisiin työelämän edustajiin ja benchmarking-menetelmää kolmeen mentorointia toteuttavaan hankkeeseen. Kehittämistyön tuloksena työn tilaajalle kehitettiin työelämämentoreille tarkoitettu perehdytystyökalu, jonka nimeksi tuli Pikaopas mentorointiin. Opasta voidaan hyödyntää kulttuurisensitiivisessä työssä tehtävään mentorointiin missä tahansa hankkeessa tai toiminnassa. Se tukee mentorin valmiuksia tukea maahanmuuttajaa kohti suomalaista työelämää.
Kerätyn aineiston tuloksien perusteella voidaan todeta, että mentoreiden hyvä perehdytys on lähtökohta onnistuneelle mentorointisuhteelle. Onnistunut perehdytys palvelee niin mentoria kuin aktoriakin, ja sitä tulee kehittää, jotta mentorointisuhteet edistäisivät maahanmuuttajien työelämään pääsyä mahdollisimman hyvin.