6.-luokkalaisen oman toiminnan vahvistaminen arjen valinnoissa
Sievänen, Mirva; Liikanen, Kirsi; Särkkä, Tarja (2018)
Lataukset:
Sievänen, Mirva
Liikanen, Kirsi
Särkkä, Tarja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017563
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on 6.-luokkalaisen oman toimijuuden vahvistaminen arjen hy-vinvoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten vahvistaa koululaisen voimava-roja arjen valinnoissa hyvinvoinnin näkökulmasta sekä mitkä asiat tai keinot vahvistavat lasten mielestä heidän hyvinvointiin liittyviä valintoja. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin voiko lasten mielestä koulu, perhe ja kaverit tukea heitä arjen valinnoissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella Mikkelin Kalevan-kankaan koulun 6. luokan 24 oppilaalle. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows -ohjelmaa apuna käyttäen.
Tulosten perusteella koulumatkaliikunta ja välituntiliikunta auttoivat jaksamaan paremmin koulupäivän aikana. Lapset, jotka lopettivat ruutuajan kaksi tuntia ennen nukkumaan me-noa, heräsivät virkeämpinä kouluaamuisin verrattuna niihin, joiden ruutuaika loppui lähellä nukahtamista. Lähes kaikki lapset tietävät, mitä on terveellinen ruokavalio. Noin puolet lap-sista kokoaa ateriansa lautasmallin mukaisesti ja puolet lapsista syö säännöllisesti viidesti päivässä. Lapset, jotka juovat vettä muulloinkin kuin ruokalassa, kokevat itsenä vähemmän väsyneiksi koulupäivän aikana. Tulosten perusteella suurin osa lapsista koki saavansa riit-tävästi tukea vanhemmilta ja perheeltään sekä harrastuksiin että koulunkäyntiin.
Se miten lapsi vahvistaa liikunnalla, unella ja ravitsemuksella voimavarojaan on tärkeä osa hyvinvointia lapsen omissa arjen valinnoissa. Lapsi tarvitsee myös perhettä ja kavereita tu-ekseen tehdessään arjen valintoja. On tärkeää huomata, että kaikilla näillä tekijöillä voi-daan vahvistaa 6.-luokkalaisen omaa toimijuutta arjen hyvinvoinnissa.
Kaikki kyselyyn vastanneet lapset olivat tyytyväisiä oman arkensa sujumiseen ja lähes kaikki kokivat pystyvänsä vaikuttamaan omaan elämään ja arkeen.
Tutkimukseen osallistuneen luokan oppilaille järjestettiin terveyskasvatustuokio, joka poh-jautui tutkimuksen tuloksiin. Työtä voivat hyödyntää kouluterveydenhoitajat ja luokanopetta-jat terveyskasvatustunneilla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella Mikkelin Kalevan-kankaan koulun 6. luokan 24 oppilaalle. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows -ohjelmaa apuna käyttäen.
Tulosten perusteella koulumatkaliikunta ja välituntiliikunta auttoivat jaksamaan paremmin koulupäivän aikana. Lapset, jotka lopettivat ruutuajan kaksi tuntia ennen nukkumaan me-noa, heräsivät virkeämpinä kouluaamuisin verrattuna niihin, joiden ruutuaika loppui lähellä nukahtamista. Lähes kaikki lapset tietävät, mitä on terveellinen ruokavalio. Noin puolet lap-sista kokoaa ateriansa lautasmallin mukaisesti ja puolet lapsista syö säännöllisesti viidesti päivässä. Lapset, jotka juovat vettä muulloinkin kuin ruokalassa, kokevat itsenä vähemmän väsyneiksi koulupäivän aikana. Tulosten perusteella suurin osa lapsista koki saavansa riit-tävästi tukea vanhemmilta ja perheeltään sekä harrastuksiin että koulunkäyntiin.
Se miten lapsi vahvistaa liikunnalla, unella ja ravitsemuksella voimavarojaan on tärkeä osa hyvinvointia lapsen omissa arjen valinnoissa. Lapsi tarvitsee myös perhettä ja kavereita tu-ekseen tehdessään arjen valintoja. On tärkeää huomata, että kaikilla näillä tekijöillä voi-daan vahvistaa 6.-luokkalaisen omaa toimijuutta arjen hyvinvoinnissa.
Kaikki kyselyyn vastanneet lapset olivat tyytyväisiä oman arkensa sujumiseen ja lähes kaikki kokivat pystyvänsä vaikuttamaan omaan elämään ja arkeen.
Tutkimukseen osallistuneen luokan oppilaille järjestettiin terveyskasvatustuokio, joka poh-jautui tutkimuksen tuloksiin. Työtä voivat hyödyntää kouluterveydenhoitajat ja luokanopetta-jat terveyskasvatustunneilla.